10.10.09

projek mlm nie

tajuk xleh blah kan!? aku dgn penuh bangga nya nak bgtaw kat semua org..mlm nie aku dh siapkan sebiji kek pisang coklat dan seklai lagi puding karamel..kek pisang coklat for my frenz..fyza..9hb oct bufday die..tp disbbkan die kuar ngn mimi..so..aku pun wat mlm sket r kan..puding karamel lak..atas permintaan ain..die teringin nk mkn..

kek pisang

xlah menarik sgt..

tp bolehlah tuk diberikan pade kwn ku itu..

fiza

hepy bufday my frenz!

ni lak pic puding karamel..

karamel

disbbkan ade yg mntak resepi puding nie..k..aku dgn mls nye taip lah tuk korang semua k..

bhn3 asas tuk puding..

bhn3

susu pekat 1 tin

telur ayam 6 @ 7 biji

esen vanila satu sudu kecik

satu sudu mkn tepung jagung

1senduk gula pasir

1cwn air pns

mule2 wat gula hangus dulu yer..caranya..masak gula atas api yg sederhana..bile dh bertukar menjadi warna keperangan..kacau..pastu msukkan air pns tu..kemudian sejukkan dlm loyang..

korang campurkan semua bhn3 tu..kacau sebati..klu nak sng dan btl3 sebati, korang leh gunakan blender cam aku..blender jap je..agak3 semua dh sebati tu..kire ok r tuh..pastu masukkan dlm loyang td..guna kan penapis yea..ni tuk menjadikan puding tuh lebih halus yea..than kukus lah yea dlm 10minit..

tips: klu blender tu korang dh guna tuk masakan kan..de rase cili ngn bwg tu..sng je..korang bukak dulu bwh blender tu..than rendam dlm air suam..dlm 10 minit..pastu basuh cam biasa..insyaallah..xde bau3 cili ngn bwg tu lg ye..

 

 

12 ulasan:

mOhd irWAn berkata...

nak jugak

♥ayudeadwish♥ berkata...

ko ni amik cos katering ke? terer tul memasak...aku tak terer langsung.masak megi pon ley rentung...

Uruchimaru @ kf berkata...

waa.rajennyer kamuu.....!!!

~Firsya~ berkata...

hamboi2x,rajinnye ank dara nie wat kek ek

IxoR@ berkata...

Pandainya masak....senang di kemudian hari ni....

:D

IxoR@ berkata...

Pandainya masak....senang di kemudian hari ni....

:D

HaYa berkata...

thankz utk resepi tu..
akan ku cuba suatu hari nt coz sekrg ni tak cukup peralatan...susah nak buat.

Siti Fatimah Nabihah berkata...

wa.. bertuah nya kwn dier! huhu.. nk juga! nnti besday ct leh wat jge caramel kt ct?? hehe
suka caramel

butterfly berkata...

mOhd irWAn nk jgk? meh lerr cni..

♥ayudeadwish♥..i amek cos bisnes management lerr tayunk..

xlerr rajin mne cik Uruchimaru @ kf..

♥ Buk@n S!ndAreLa ♥ berkata...

hpy bday to ur fren oke?nyum...nyum...
cedapnyer..nt bday ktew cik butterfly tlg watkn sama ek?

nk try ahhh puding karamel tuh!suke!

Nick Ereyz berkata...

Kek Pisang aku tggu ari tu. . .

butterfly berkata...

sorry lah ya ereyz..ari tu aku tertido...nset lak abes bet,,