13.11.12

indahnya akhlak kita...

semalam hari Isnin saya duduk rumah je.. kerja nya asyik masak je.. adik-adik pulak asyik lapar je... perut apa ntah.. ohhh yea.. saya ada bakar Pavlova..akhirnya.. nanti saya update pasal tu..

hari ni ibu request nak makan McD.. bawaklah ibu pergi Klang Parade..if korang duduk klang mesti tahu kan tempat tu... saya sejak sekolah menengah memang tak suka tempat tu.. pergi tadi pun sebab on the way nak pergi rumah nenek.. singgah situ..

apa yang saya tengok kat situ.. budak-budak yang masih bersekolah dating kat sana.. saya dulu masa sekolah, dating takde pun berpegang tangan.. budak-budak sekarang..tanpa segan silu nak berpeluk sakan.. Klang Parade tu pulak memang tempat budak-budak yang perasan bagus.. kat situ selalu budak-budak sekolah bergaduh.. bak kata budak-budak sekarang.."budak baru nak up"..

semakin lama semakin rendah nilai akhlak budak Melayu sekarang..kan? tahun 2012 macam ni.. tahun 2020 ntah macam mana pulak.. kalau diri sendiri tak bendung sifat negatif tu..macam mana anak cucu kita nak bendung dari gejala yang tak sihat tu..

orang kata apa yang kita buat sekarang anak cucu kita akan buat jugak.. jadi, kalau nak buat sesuatu beringatlah kan.. sesungguhnya mencegah lebih baik dari mengubati...

kita mesti marah bila orang sibuk pasal hal kita.. "jaga tepi kain".. tapi kalau takde teguran macam tu.. kita takkan tahu nilai akhlak kita... kritikan tu ambil sebagai nasihat...cuba untuk memperelokkan diri kita..

beringatlah sesama kita..sebab kita ni saudara SEISLAM.. moyang kita tetap sama.. nabi Adam..

Tiada ulasan: