24.4.13

Makanan enak resepi yang simple!



Sabtu lepas saya bersemangat nak masak.. bangun pagi terus fikir menu lunch.. over tak? Rumah saya selalu kalau breakfast pepandailah korang selongkar fridge apa yang ada.. pepandailah panaskan sendiri ke masak ke.. 

Menu dalam kepala : ikan sikap sweetsour, kalian goreng ikan masin, udang goreng kunyit dan sup ekor.

Tapi resultnya seperti dibawah.. 





Udang goreng kunyit tak jadi nak masak sebab esoknya nak masak lemak.. so, kita simpan je dulu udang tu yer..

Siakap tu request dari adik no-4 sebenarnya… dari 2 minggu lepas dia request… minggu lepas baru dapat makan… sebabkan saya nak masak siakap.. jadinya saya pun plan lah menu macam makan kat kedai tomyam kan? Telur dadar je takde sebab abah cakap dah banyak sangat lauk ni.. baiklahhh.. saya menurut perintah.. rumah saya jarang-jarang ada lauk banyak-banyak.. selalu 2 jenis lauk je.. adik-adik kalau tengok lauk banyak jenis.. dorang cam tak reti nak makan.. pelikkan?

Puas sangat hati ni dapat masak banyak-banyak cam gitu… lepas gian lah orang kata…

 Resepi Ikan Siakap Sweet-Sour

Ikan dikeringkan air.
lumur dengan tepung jagung dan kunyit lalu goreng didalam minyak yang panas.

Sweet-Sour
Tumis bawang putih+bawang merah+halia sampai naik bau.
masukkan cili kisar dan masak sehingga pecah minyak.
masukkan sos tiram+sos cili dan sedikit sos tomato.
perasakan garam+gula+serbuk perasa.
Siap!



 Resepi Kailan Goreng Ikan Masin.

Tumbuk bawang putih dalam 5 ulas dengan ikan masin serta cili padi.
tumis dalam minyak yang sedikit.
masukkan sos tiram + sedikit air.
Masukkan kailan.
siap!


 Resepi Sup Ekor

Rebus ekor dengan air yang banyak.
hiris halia masukkan dalam air rebusan tadi.
Selepas sejam rebus masukkan bunjut sup dan rempah sekawan.
tumbuk bawang putih 7 ulas + bawang merah + halia
dalam kuali lain.
tumis bawang tadi dengan minyak yang sedikit.
tumis sampai garing kemudian masukkan dalam air rebusan tadi.
agak-agak ekor tu dah empuk, masukkan daun saleri..
bila nak angkat masukkan tomato dan perah sedikit limau nipis.
siap!

2 ulasan:

balqisfz berkata...

sdp ikan! awk umo brape eh

Cik Siti Hajar berkata...

umur saya 24 tahun..kenapa eh?