5.7.13

Bila mengajar anak dara.



saya ada baca entri Kak Elly baru-baru ni. Dia mengadu pasal anak dara dia yang sulung, Yaya. Yaya ni comel dah besar mesti cun lah.. Kak Elly cita yang Yaya dah pandai melawan dan taknak tolong dia buat kerja.. terus saya teringat zaman saya dulu.. hahahaha

tapi saya beruntung sikit lah kot.. ibu mula bekerja masa saya darjah 6. Adik-beradik 5 orang tapi masa tu no 4 dengan 5 kecik lagi. Takkan nak suruh dorang yang buat kerja kan? Saya selalu ditugaskan masak je. Sapu sampah dan basuh pinggan adik no 2 dan 3. masa sekolah kami tak basuh baju sendiri. Baju semua abah yang uruskan. In fact, until nowadays, abah yang uruskan. sebab abah cerewet bab-bab baju ni.

Tapi sama je kes saya dengan Yaya. Bila hari cuti ibu suruh tolong dia buat kerja rumah, saya mesti jawab “asyik nama orang je ibu panggil.” Yelah, time tu kira macam zaman perantara, dari kanak-kanak nak ke alam remaja.. masa tu lah nak kena belajar buat kerja rumah bagai kan? Tapi saya tengok kawan-kawan takde pun macam saya, haa.. lagi lah saya rasa macam “eh, apasal nak buat semua ni?”

Tapi bila dah masuk tingkatan 2 ke 3 ntah, maisng-masing dalam rumah dah tahu kerja masing-masing. Takde lah nak bertolak-tolak, siapa sapu rumah, siapa nak sidai baju siapa nak basuh baju. Tapi macam mana cantik kau kemas rumah, macam mana bersih kau sapu rumah pun. Bila ibu balik kerja tetap dia tak puas hati. Ibu saya jenis memang suka mengemas, maka dia yang baru balik kerja akan kemas balik dan akan sapu rumah balik. Mungkin tu attitude mak-mak orang kot?

Seiring dengan peningkatan usia, maka tanggungjawab pun makin bertambah kan? Lagi-lagi sekarang ni, masing-maisng dah bekerja. Masing-masing balik kerja penat. Tapi saya jenis kalau balik kerja penat, terus terperap dalam bilik. Tapi ibu kalau balik kerja penat macam mana pun, tapi ada yang tak kena dengan mata dia, dia akan buat. Tu memang sikap ibu dari duu yang which is saya rasa saya tak mampu lagi nak ikut. 

Tapi betul kata Kak Elly, apa yang mak suruh buat adalah untuk menyenangkan kita di masa depan. Cuba bayangkan kalau tak tahu basuh pinggan mangkuk? Tak ke malu kalau pergi rumah orang nanti. ada kawan saya tak reti nak potong bawang walaupun umur dah 26 tahun. bayang kan dia pergi rumah orang? potong bawang tu benda basic kan?

Tapi saya kalau bab mengemas memang kureng sangat. Suruh memasak dan membasuh saya buat. Kalau mengemas saya tolak kat adik-adik lain. Tapi bila umur dah 24 tahun ni, automatic fikir. Sekarang boleh lah suruh adik-adik mengemas, kang dah kawin nak suruh siapa? Suami ke nak mengemas? Insaf kejap! Tapi saya alah dengan habuk ni. Kang bersin sepanjang hari. Tu yang malas tu..


Dan ini adalah kelebihan berbuat baik kepada ibubapa, saya ambil dari FB Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
 
1.    Dapat pahala seperi ibadah haji dan umrah

2.    Rezeki Murah dan berkat

3.    Allah panjangkan umur

4.    Mendapat anak-anak yang soleh &solehah

5.    Berpeluang di jamin masuk syurga

6.    Hilang dukacita ndan datang kegembiraan

7.    Dapat sayang Allah, manusia dan semua makhluk

Apa pun, sampai bila nak harap kan parents yang buatkan kerja untuk kita kan?

Tiada ulasan: