18.2.14

Kek Minyak Peasa Coklat, Mangga dan Strawberry

Ni menu ahad lepas.. setiap ahad, makcik-makcik datang rumah saya.. berkumpul.. jadi, saya saja bakar kek ni.. 1st time buat ni.. bahan pun memang dah ada kat dapur..






 








Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 5 biji telur
  • 1 cwn minyak
  • 1 cwn susu pekat- 3/4 cawan
  • 1/2 cwn gula castor
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1 st baking powder
  • 1 sb ovalet
  • 1 st esen vanila
  • Pewarna
  • 1 paket vico
  • 2 sb strawberry emulco
  • 2 sb esen mangga

Cara-cara

  1. Ayak tepung + baking powder. Ketepikan.
  2. Pukul telur, gula, ovalet smpai gebu.
  3. Masukkan susu pekat + esen. Masukkan minyak dan pukul lagi.
  4. Akhir sekali masukkan tepung dan pukul smpai sebati.
  5. Bahagikan ikut pewarna. Selang selikan adunan dlm loyang sampai abis.
  6. Bakar selama 45 mins pada suhu 160 hingga masak. Selamat mencuba. 
yang tulisan merah tu saya olah. serbuk koko ataupun coklat emulco takde dalam simpanan. maka kena lah pepandai tukar. saya memang suka menderhaka pada resepi.. hehehe.. saya salah guna loyang.. bukan salah.. loyang yang lain mana ntah hilang nya.. tinggal 2 biji je loyang kat dapur tu..

saya ambil resepi dari MyResepi
 

Tiada ulasan: