19.10.15

Resepi asam pedas ikan.

Assalammualaikum..

selamat pagi Isnin.. :)

hari ni jerebu amatlah teruk kat Damansara ni.. keluar kereta je sakit kepala.. menyengat tau dia punya sakit kepala..

semalam hari golek-golek.. heee~~ I don't do anything beside cooking.. kemas rumah adik yang buat.. baju kerja pulak malam baru iron.. itu pun 3 helai je.. kemalasan menguasai diri..

semalam masak asam pedas ikan.. macam dah lama pulak tak makan asam pedas...

dalam fridge ada ikan belanak 3 ekor ikan kembung kecik 3 ekor.. combine kan je dalam asam pedas.. sebenarnya nak buat ikan goreng separuh.. boleh pulak minyak habis.. ngam ngam masak asam pedas je.. nak keluar memang malas lah.. nak kena salin baju bagai kan? maka, semua nya di asam rebuskan sajooo..


semalam masak asam pedas resepi olah sikit dari biasa...

Resepi Asam Pedas Ikan.

Bahan-Bahan:

Ikan - ikut korang nak ikan apa
Bawang besar 1 biji**
Bawang kecik 2 biji**
Bawang putih 5 ulas**
Halia 1 inci**
Kunyit hidup 1 inci**
Buah keras 3 biji**
Serai 3 batang
Daun Kari secukupnya
Bunga Kantan 1 batang
 2 senduk Cili blender
Air Asam Jawa 1 mangkuk sederhana
Asam Keping 

Bahan ** tumbuk lumat.

Cara-Cara Masak Asam Pedas Ikan

Tumis bahan bertanda ** sehingga garing.. time ni bau sedap!
lepas tu kecikkan sikit api, masukkan cili blender..
tumis cili sampai pecah minyak.. oh, masak asam pedas memang guna minyak banyak sikit tau..
kacau selalu cili bagi mengelakkan berkerak..
bila dah pecah minyak masukkan air asam jawa.. air asam jawa ni bancuh jangan pekat sangat..
kang over masam dia..
time ni masukkan sekali serai, daun kari dan bunga kantan..
bila dah menggelegak, masukkan air sikit.. ikut kepekatan korang nak..
masukkan ikan sekali.. garam dan secukup rasa..
asam keping pun campakkan masuk..
dah menggelegak, masukkan bendi @ tomato kalau ada..

senang kan?

semalam lepas makan dalam pukul 2 petang macam tu hujan lebat... selebatnya...
makanya, kita tidur... hahahahaha... ternak lemak sungguh.. bangun tidur, mandi terus keluar.. pergi topup barang dapur..


tapi menyinggah ke sini dulu..
Cendol Seksyen 7...

tak manis sangat... just nice..
1 mangkuk RM2.00

kat situ ada 2 van.. korang pilih van kaler putih.. 


banyakkan minum air kosong hari ni...


3 ulasan:

ucing berkata...

Hi Sedap resepi nya .Nak rasa juga resepi Ikan masak asam pedas.;)

Siqah Hussin berkata...

Sedapnya asam pedas tue. Boleh try resepi awak nanti :)

Yes. Jerebu sudah kembali. Stay indoor tue bagus.

Dalila Samsudin berkata...

Sedapnya tgok cendol tu :p