30.11.17

Hidup sebagai isteri bekerja

Aku bukan lah tergolong dalam isteri mithali. Isteri yang jenis buat semua untuk suami. Macam baju kerja suami, aku upah adik untuk iron kan. 2 minggu sekali dia iron kan. Baju kerja aku pun dia iron kan jugak. Sebelum kahwin pun dia yang iron kan. 

Bak kata Kak Diana tak payah pening pening kepala dalam hal kerja rumah. Tak payah nak tunjuk sangat kita ni isteri mithali isteri yang terbaik.

Cara kita jaga rumahtangga blum tentu diterima orang lain begitu juga sebaliknya. Dulu masa aku sarat mengandung memang suami lah yang siang ikan dia lah yang basuh pinggan mangkuk dan jugak lap dapur. Alhamdulillah dapat dia yang jenis ringan tulang. kot kalau sebaliknya hari hari huru hara kat dapur dengar bebelan aku. hahahahah~~

Macam pasal iron baju tu kan, sebelum kahwin memang husband iron sendiri. Tapi macam tak tergamak pulak nak tengok kan? hahahaha... jadi aku bagi je adik upah untuk iron kan baju kami suami isteri. Upah iron tu dari poket sendiri. Takde mintak suami. sebab dia dah sediakan iron kat rumah, siap dapat hadiah kahwin iron steamer tu lagi. Tapi dah nama dasar pemalas, kenalah keluarkan duit ye. 

Kalau makanan pulak, bila datang penyakit malas nak masak atau teringin nak makan benda yang takde dalam fridge. Tekak mengada ngada kan. Katalah nak makan daging tapi daging takde dalam fridge. Aku pergi je beli. Tak payah nak mintak suami belikan. Sebab suami dah penuhkan stock dalam fridge tapi tekak kau yang mengada kan nak makan benda lain. Kalau malas masak sila beli apa-apa ye untuk suami dan mak mertua. kadang cakap jugak kat suami, "saya malas masak tau!". Kalau dia kat luar dia pergi lah tapau apa-apa. 

Jadinya, mana yang boleh dipejam mata atau di permudahkan. Kita buatlah. Lagi pun sama-sama kerja sama sama penat. 

Esok cuti, jadi aku dah fikir nak kemas rumah tang mana, suami kena buat apa. hihihi~~

1 ulasan:

dhiera zainudin berkata...

Lama tak jenguk sini. macam tak percaya dah kawen dan beranak dah. tak sangka. dedulu memasing bujang