24.11.17

Pengasuh Amani

Amani aku masuk kerja memang duduk rumah pengasuh. mula tu nak hantar taska, tapi papa dia tak setuju. katanya kalau ada apa-apa jadi Amani bukan boleh cakap untuk mengadu. biasalah anak baru seorang. So, over thinking tu perkara biasa.

Masa akhir-akhir trimester ramai pengasuh area berdekatan dengan rumah. Tapi bila dah nak habis pantang semua dah ada baby asuhan. Kelam kabut jugak cari. Last kawan ofis bagi contact number. 

Rumah kakak ni dekat dengan ofis aku. Aku try hantar seminggu sebelum masuk kerja. Alhamdulillah, kakak ni okay jaga Amani. Well, Amani kan colic baby. Bukan semua orang dapat handle. Orang tanya percaya je lah kau orang jaga anak kau kecik kecik macam ni. Well, kakak ni isteri polis, duduk pun dalam kuarters polis. Mustahil sangat dia nak buat benda bukan bukan kat anak aku. hihihihi~~

Lepas sebulan dia jaga, anak kakak ni masuk hospital. Lama jugak dalam seminggu lebih. Masa ni adik aku jaga Amani. Cari punya cari jumpa pengasuh duduk dekat dengan rumah. Alhamdulillah. Rumah teres pulak tu. Pengasuh sebelum ni rumah flat. Jenuh mendaki tangga pagi-pagi hantar Amani. 

Pengasuh kedua ni muda lagi. Baya-baya aku je. Anak dia baru sorang umur setahun lebih. Anak dia tak nak susu botol. Tu dia duduk rumah. Buat online business jugak. Dia jaga Amani pun elok je. Bila amik Amani bau wangi, pampers pun tak penuh. 

Pengasuh kedua ni aku jumpa kat FB. aku join group pengasuh kl / selangor. Meh nak bagi tips macam mana nak ada kepercayaan pada pengasuh.

  1. Bila dah jumpa yang berkenan, korang kena jumpa untuk discuss selanjutnya.
  2. Sila jumpa di rumah pengasuh ye. Kalau dia memang dah jaga anak orang, jumpa waktu dia mengasuh. Kira-kira pukul 5 petang ke. Boleh tengok kan keadaan rumah sesuai ke tak? Atau berapa total anak yang dia mengasuh. 
  3. Masa jumpa sila discuss harga upah, pukul berapa hantar pukul berapa amik anak. Anak minum susu macam mana. Cerita details. Pasal harga OT, cuti. Semua-semua lah. Dari situ kena dapat sepakat. 
  4. Hantar seminggu sebelum mula bekerja. Hari pertama aku amik anak after lunch hour. Hari kedua sampai petang. Hari ketiga aku amik mengejut. So, boleh tahu dia jaga anak kita macam mana. 
  5. Last sekali ikut naluri hati korang. Ibu ni ada special naluri yang Allah anugerahkan. Boleh rasa pengasuh ni okay ke tak. Pleaseeeee follow your heart ye! tapi jangan over sangat. 

Kadang kadang ada rezeki lebih aku belikan dia makanan. Upah dia ambil pun murah. Jadi, tak salah berlebih dengan pengasuh. Yelah, seharian Amani kat rumah dia. Kami suami isteri pun tahu perangai Amani macam mana. Bersyukur sangat. 

Harap jodoh dengan pengasuh ni berpanjangan lah sampai Amani masuk pre-sekolah. :)


Tiada ulasan: