21.1.10

macam makcik-makcik ke?

korang suka tak pergi pasar? maksud aku..pasar tani atau pasar borong..pasar yang banyak menjual barang keperluan untuk memasak..atau korang tak pernah jejak kaki pun kat pasar borong tu..kalau pasar tani yelah..mesti pergi..barang yang lain ade..leh cuci-cuci mata sikit kan?

aku dah dilatih oleh ibu dan abah sejak tingkatan satu kalau tak silap lah..untuk menemani ibu ke pasar..pegang barang yang ibu belilah..selain tu..kenal ikan..sayur-sayuran..dan bermacam jenis barang keperluan memasak lah..tapi.adik aku yang ke-4..umur sekarang 12tahun..ibu dah bawa dia pegi pasar sejak dia berumur 10tahun lagi..awalkan? dan dia boleh menyiang segala macam ikan ke, udang, ayam dan lain-lain sejak dari umur 11tahun..dan dia suke buat kerja menyiang bagai tuh..yang berbau busuk hanyir tu..kalau hari ahad..ibu pegi pasar pukul 7pagi..dia bangun awal lagi..sebab dia suke ke pasar..

tapi, zaman sekarang ni..aku tengok umur yang baya-baya aku ni..ada yang tak kenal ikan pun..ikan selar dikatanya ikan kembung..ikan kembung dikatanya ikan sardin..kadang-kadang bila aku ke kedai runcit dekat dengan kolej ni..hanya ada satu sahaja yang menjual barang basah..yang jaga tu pun lelaki semuanya..kekadang aku malu lak..diaorg pegi tanya abang-abang kedai tu ikan yang paling senang..”ikan kembung mana satu ye bang?”..dalam hati aku terdetik..aku ni terlalu advanced sangat ke..sampai aku kenal kebanyakkan ikan yang biasa aku makan..adakah aku terlalu cepat untuk menjadi tua macam mak-mak tu..

kalau betul sangkaan aku..tak mau lah macam tu..nak buat-buat tak kenal ikan lah..tapi ada jugak ikan yang aku tak kenal..ada jugak kawan aku yang tak pernah menjejakkan kaki ke pasar borong yang subuh-subuh lagi dah beroperasi tu..diaorg lagi pelik lak dengar cite aku yang aku pegi pasar borong..tapi memang aku suka pergi pasar..walaupun tempat tu bau busuk dan hanyir..

sebab aku leh banding-bandingkan harga..mana yang mahal..mana yang murah..lepas tu, leh kenal sayur dan ikan-ikan yang jarang dijumpai..even kalau pergi supermarket..aku mesti terjah tempat-tempat yang jual barang masakan ni..aku tengok satu per satu..usha sana sini..entahlah..

perangai aku tu macam makcik-makcik tak korang rasa?

15 ulasan:

BULLET berkata...

eh ok ape kan tau jenis2 ikan..xsalah...orang yang xtau ikan ape tu yang hampeh...bullet dulu pun mase form 2 selalu ikut mak g pasar pudu...

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ berkata...

makcik2 ke??
mne ade~
sekarang ni yg gi pasar banyak minah indon~
dorg pyer tukang gaji~
so
ko lebey pada minah indon ah~
wekekekee

asna cute berkata...

Fuhyoooo!!!!
tabik spring ar kat hajar!.

asna sndri mngaku.. asna kenal ikn kembung, ikan selar, ikan sardin, ikan jenahak, ikan kerapu, ikan siakap jer.. lain2 wo pu citau woo~

hhehe

~Firsya~ berkata...

akak pon suke gak g psar nie,hehehe...mcm2x ade,paling penting,brg2xnye murah kan...

zella berkata...

wah...
bagus la camni...
mane ade prangai mak cik2...

syok ape bile gi pasar wlupn sy dpt gi psr tani je skrg...

dr kecik,psr malam pun jarang sgt gi... parent xbg gi...hu3..

butterfly berkata...

BULLET
kire advantage lah kan bullet??

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠
siot r ko ayu..ni nak touching ngan ko ni..

asna cute
hehehehehe..:)
kire tau yg asa ok laa tu..

~Firsya~
iyup! betul...murah..

zella
my parents lagi pasa anak2 die pegi ikut pasar..

Uruchimaru @ kf berkata...

ala ok ler tue atleast ti ko taw harge sbnr kan.x ler kena tifu!

Faarihin berkata...

uish.. tak lah.. tu dah macam bakal mak-mak aje.. huhuhu. oklah dah tau bab dapur dari saya ni lagi lah..hampeh.. baru nak blajau.. huhuhu.. dulu.. pernah gak teman nenek saya pi pasau masa dia masih kuat.. sekarang dah tak de lah.. kalau kat umah ni.. barang2 dapur tu, memang ayah saya aje yg selalu beli..(^__^)

syakey berkata...

agak ah. ramai tareti g pasar n pilih2 ikan neh.
truk ah diowng XD

Fiq berkata...

erkk... ada la bau2 bacang makcik=p

TARANTULAH berkata...

TU SATU MASALAH.
SATU LAGI MASALAH AKIBAT MASALAH TERSEBUT IALAH WANITA MAKIN RAMAI XPANDAI MEMASAK LAUK PAUK ORANG TEMPATAN.

XNAFIKAN TARAF HIDUP MAKIN SEBABKAN MANUSIA MAKIN MALAS.
MALAS NK BUAT SECARA MANUAL.

TU PENDAPAT AKU.

MrS ShaHriL berkata...

pergh...hebat le ko hajar..aku pun xpernah ikut mak aku g psr...cuma dh smpi umah je aku knl bnd2 tu...

..::..ein..::.. berkata...

hehehe....best pe g pasar...lbh2 lh pasar borong yg pg2 tu...hayir 2 mmg la...tp leh tawar menawar kat bangla yg jual 2...ekekeke...

fndrocka berkata...

kan boleh google je nama2 ikan tu.

ShuSyi berkata...

mne de makcik2..
bgus r da tau kite kn pompan
tinggi mne pon blajo
ke dapor gak..
org pon kureng tau psl brg2 ni
hehehe malunya..
tp blajo gk nnt da nk khwin..