3.6.10

ESKLUSIF : untuk para pembenci si pembuang bayi.

sekarang ni orang buang bayi macam buang sampah..tak faham lah dengan ibu-ibu yang macam ni..mengandung 9 bulan..perut ibu mengandung 9 bulan bawak perut yang memboyot tu..rasa pulak baby tu tendang-tendang perut diaorang..tapi sampai masa, main buang je ikut suka hati..kalau yang tanam hidup-hidup tu..memang langsung takde perikemanusiaan! entah apa yang dalam kepala otak tu sampai sanggup buat macam tu..




kalau tak silap saya lah..saya pernah dengar ceramah agama yang mengatakan..ibu yang bersalin anak luar nikah ni, telah di tarik oleh ALLAH rasa sakit untuk bersalin..nikmat sakit tu telah ditarik.. *correct me if i’m wrong*..kalau betul jadi macam tu, tapi mesti ada rasa sakit jugak kot walaupun tak sehebat orang yang sah tu bersalin kan? tapi mana pergi naluri keibuan tu? masa buat tak fikir akibat..sedap je kan kau buat baby ni..dah dapat tak nak pulak kau simpan hasilnya..



tapi bila baca blog adik maisyara..antara faktor-faktor orang buang bayi ni sebab malu kena hina kan? takut kena buang dek keluarga.. biasalah, mentaliti masyarakat kita ni..kalau jumpa bayi di buang..mencemuh sana-sini..takde otaklah..takde perasaan lah..
tapi bila jumpa perempuan yang dah mengandung kerana berzina tu..lagi hebat masyarakat menghina..walaupun bukan semua..tapi majoriti masyarakat kita memang macam tu..tak kira lah yang duduk bandar ke..kampung ke..lebih kurang sama je..


“dah mengandung anak luar nikah dah anak si polan tu”

“perempuan tak tahu malu kau ni! mengandung anak takde laki!”

“betina sial kau ni..mengandung anak haram”

“kejinya kau ni..sanggup kau malukan mak bapak kau! anak tak guna!”


mesti ada punya keluarkan ayat yang macam tu..malah ada lagi yang lebih hebat kan? dahlah perasaan perempuan yang mengandung anak luar nikah ni..memang bercampur baur..fikir yang dalam perut..fikirkan yang luar perut..lepas tu dapat pulak kata-kata nista..hinaan..caci maki kan?


buang anak kena hina..mengandung anak luar nikah pun kena caci..jadi? kesimpulannya..buang ke tak..tetap kena hina jugak..mungkin ini yang di fikirkan oleh si pembuang bayi.. 


ye, memang mereka buat salah..terlanjur melakukan zina..berdosa besar hukumnya kan? tapi orang yang menghina tu..yang mencaci..dapat dosa jugak kan?


apa salahnya..jika mereka ini..di beri nasihat..kaunseling..pada yang terjumpa dengan perempuan yang macam ni..berilah nasihat secara berhemah pada meraka…nasihatlah janganlah buang anak tu..kau kan mampu tanggung anak tu..tak pun nasihat serahkan kepada keluarga angkat ke.. ni kalau terus-terusan di hina..memang mereka tetap teruskan buang bayi..


mereka yang macam ni..patut di bimbing untuk pulang ke pangkal jalan..orang yang mencemuh mereka tu babitkan nama makbapak..mana lah keluarga tak buang anak sendiri..di biarkan anak tu tanpa bimbingan sebab malu di cemuh..
bila mentaliti dah macam tu..bilalah masyarakat nak maju kan?


sedih sebab majoriti orang yang buang bayi ni orang melayu..tak jumpa lagi kaum lain yang buang bayi ni..

10 ulasan:

qellissa berkata...

Dah lah wat kesilapn berzina pastu membunuh lg tu..mmg x paham dgn duni skrg..ape sebenarnya yg diorg pk ye? saye pernah terjumpa sepasang couple yg pegi kursus kawen bersama2 dgn sy dlm keadaan pompuan tu perot memboyot. saye rasa kesian dgn pompuan tu.atleast dia nak juga kawen.dan x malu pg kursus tu dgn keadaan perut yg mcm tu..walhal ramai mata2 yg memandang sinis pd dia..pd sy biarlah dia kawen,drpd dia buang atau bunuh anak yg x berdosa tu..

~AmyLiana8886~ berkata...

kesian kat anak luar nikahkan..bila besar comfirm malu dgn kawan2..pdahal bukan salah dia pun..

jeBateja berkata...

Aiyokkk...topik berat oooo...pada pendapat PERIBODI den, pucuk pangkal nya kita kena hapuskan peyebabnya...sebab ada peyebabnya lah terjadi nya hal ini...kalau sekadar nasihat dan beri muka kepada pesalah2 zina...ia tidak akan menghapuskan msalah ni secara total...mungkin kes buang bayi tiada tapi dosa2 zina tetap ada...

Ambil contoh lah...kes demam denggi...ada ke kita semua nak tangkap nyamuk aedes sekor2...pakai aeresol pun lebih nak promote produk aeresol tu sendiri...paling kerap iklan...jgn biar air bertakung...sebab apa...sebab itu lah peyebabnya...

begitu lah kes buang bayi...kita selesaikan punca masalah...jika kita tak maw ia terus berlaku...

itu le pandapatan saya...

maisyara Pot! Pot! berkata...

sebenarnya, ibu bapa kena banyak menolong. bukan membuang mereka. marah tu mmg la. tp, anak mereka dh buat salah besar. so, tak kan kita nak pulau diorang? sepatutnya membimbing mereka.

lagi satu, masyarakat kita sekarang ni terlampau fikir negative. macam kawan mai ckp, diorang bukan nak membimbing. lagi di cemuh. memang malu bila orang sekeliling ckp dia lahir ank luar nikah. tapi, bila dh malu dn takut, mereka akan buat kerja gila bagi tutup aib diorang. iaitu membuang bayi. bila ada kes buang bayi, tahu pula diorang nk marah.

so, fikirlah kenapa diorang buang bayi tu? adekah kehendak diorang nk buang bayi tu sesuka hati? hurm...

madihahzubir berkata...

itu kalau kes zina. kalau kes kena rogol? tak ke kesian? sudah la kena rogol, kena hina lepas tu fikir masa depan budak tu lagi.mentaliti masyarakat sekarang susah nak dibetulkan.asal perut mboyot senyap2 kata bzina.

tapi untuk yg bzina dan mbuang bayi tu mmg teruk la.sudah la bdosa bzina, bayi yg tak bersalah mjd mangsa.

jeBateja berkata...

Kalau kes di rogol...den rasa dalam Islam ada mengata kan buleh digugurkan...dengan syarat tidak melebihi beberapa bulan kandungan ( tidak pasti plak berapa bulan ). Buleh rujuk kes Bosnia dan Serb dulu. Kalau bab pandangan masyarakat...den raso depa semua faham bila masuk bab di rogol. pernah jadi dalam kampung den ( kes haruan makan anak )...semua orang kampung bagi semangat...tidak pulak mecemuh...melainkan kesalahan zina...tu lain.

Aku... berkata...

mse buat x nak plak pikir malu.. ish2

Rara berkata...

i dah pnh wt entry psl ni dh..trok kn..rasanya kes ni smpai bila2 pn takkan habis..

butterfly berkata...

qellissa : setuju dgn kamu..biarpun perut m'boyot..sekurang2nya..dia kawen...

~AmyLiana8886~: mmg bkn salah diaorang..tp takdir mereka begitu..

jeBateja : panjang jela lah kamu komen..sampai masuk aedes, denggi sume ni..

maisyara Pot! Pot! : tepuk dada tanya iman..;p

madihahzubir : kekdg,.yg kena rogol tu pun kema cemuh jugak ngn masyarakat..


jeBateja : wah2.. sampai 2kali die komen..tp kdg2 yang kena rogol tu..de gak yang perli2 kan??



Aku... : masa tgh buat die fikir keseronokan je kak..

Rara : owh, ye ke yunk..sory..i xperasan..

Gmj berkata...

prempuan yg terlanjur dah buang Allah swktu dia berzina..tak sedarkah dia klu dia buang anak dia,means dia akan buang Allah sekali lagi..sob3x!! sedih la