9.6.11

Resepi Nasi Daging.


saya pergi blogwalking..sekali terjumpa menu ni...

nasi daging.. katanya dari utara..
lepas tu singgah blog my cousin..
Kak Nadiah ada bagi resepi ni....
lagi bersemangatlah saya nak try masak nasi daging ni...
semangat nak makan je lebih sebenarnya!


kurma ayam...
dah lama tak makan kurma..bila makan sedapnya lain macam je.. eheee~~


nasi daging dengan air asam..
saya suka makan bawang goreng... tu yang letak banyak-banyak tu...


Ni resepi dari blog Kak Nadiah.


Bahan-bahan   
2 cup beras - basuh dan toskan
200 g daging - apa-apa jenis daging ...dipotong kecil dan bersihkan dan toskan **daging kerbau**
2 s/b minyak sapi/mentega ataupun minyak jagung ataupun apa-apa  jenis minyak msk 
1 cawan susu cair  **saya guna low fat milk**
2 cwn air rebusan daging atau  air yg secukupnya utk memasak nasi **air rebusan daging**
2 s/b rempah kurma (kalau ada rempah nasi daging boleh gunakan) **rempah kurma**
2 s/b sos tomato **tak guna!**
2 s/b sos cili **letak extra sikit**
3-4 tangkai cili hijau  **tak letak pon**
sedikit kulit kayu manis, bunga lawang, ketumbar, cengkih dan pelaga  **takde ketumar**
1 batang serai diketuk
2 s/b kismis  **takde**
1 s/k serbuk lada hitam
1 kiub lembu  **tak letak!**
daun sup/daun bawang
bawang goreng
Bahan Mesin
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-cara
  1. Rebuskan daging sehingga lembut dan toskan...air rebusan jgn dibuang...disimpan utk memasak nasi nanti.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar halus tadi, masukkan  kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga,ketumbar dan cengkih tadi....dan serai ...tumiskan hingga wangi. Kemudian masukkan daging yang direbus tadi bersama-sama dgn air rebusan daging tadi. Masukkan pula sos tomato dan sos cili.
  3. Sukat air secukupnya dan masukkan susu,kacau dan biar mendidih sebentar.Masukkan pula beras dan gaul rata.
  4. Apabila nasi hampir kering masukkan garam secukup rasa ...tapi kalau dah bubuh kiub lembu tak perlu garam lagila coz dh masin. gaul lagi dan masak terus hingga nasi masak sepenuhnya.
  5. Masukkan kismis, tabur daun sup,daun bawang dan 1/2 bahagian bawang goreng atas nasi dan tutup periuk.
  6. Tabur dan hiaskan lagi dengan lebihan daun sup daun bawang dan bawang goreng semasa menghidang...selamat mencuba.

Cara saya masak :

Tumis macam cara kat atas tu.. kemudian masukkan daging.. Bagi daging mesra dengan tumisan.
Kemudian saya masukkan rempah kurma dan sos cili... baru masukkan susu dan air rebusan... tunggu menggelegak.. baru letak serai, serbuk lada hitam.. saya tambah sedikit garam dan secukup rasa... tunggu nasi siap! 

saya baca nasi daging ni dimakan bersama air asam.. tapi kang adik-adik pelik sangat..diaorang tak makan kang.. jadi, saya masak kurma ayam makan bersama dengan nasi ni... for me.. thumbs up!! sedap sangat-sangat... menjadilah rasanya kot... bertambah-tambah bila makan... hancusss diet ku... cer lah anda try pulak...^^

6 ulasan:

Norasikin berkata...

Patutla makan dengan air asam. Mungkin sebab dalam nasi dah ada daging

butterfly berkata...

mungkinlah... tp mkn nasi ni dgn air asam memamng terangkat lerr!

Uchi kay-f @hmad berkata...

blm pna mkn..ade beda ka dgn nasi beriyani?

jeBateja berkata...

wehhh...den teringin nak makan kurma ayam ni.....nak suruh wife buat laaa

butterfly berkata...

Uchi kay-f @hmad : ade bedaa nye....



jeBateja : sedap klu da lme x mkn kannnn....

syarifahsidrus berkata...

rajinnya masak :)..sedap je nampak, terliur dah ni..hee