3.10.12

Nak belajar bahasa Mandarin. Help!



Bulan ni dah masuk Oktober so, tinggal lagi lebih kurang 3 bulan untuk kita jumpa tahun baru.. next yar umur saya dah 24 tahun. Tak tua lagi kan?? As long not reach in 25 years old still okey lagi.. hikhik:p 

Selain memikirkan hal peribadi.. saya pun ada fikir pasal carrier.. now I work at the international company and very stable. Since grad saya kerja kat sini so dah 2 years. Jadi, saya ada gak berangan-angan nak tukar kerja bila dah cukup 3 years experienced. Which means by next year dah ada 3 years experienced. 

Sebelum nak tukar kerja banyak yang kena fikirkan.. untung rugi diri sendiri. Pro and contra for future.. kalau asking my parent opinion, dorang memang tak bagi tukar kerja. Alas an yang selalu dorang cakap; “company ni dah besar, stabil chance untuk diberhentikan kerja rendah”.. tapi saya ni kan berdarah muda ecececeh.. nak juga merasa experience bekerja dengan company lain.
Apa pun, kalau saya nak mintak kerja pun saya akan cari company international jugak. Yang dah stabil.

Tapi sebelum tukar kerja saya nak menguasai bahasa ke-3; Bahasa Mandarin. Saya dulu kolej swasta so, memang takde lah nak belajar bahasa ke-3 macam kat IPTA kan… sekarang ni banyak peluang pekerjaan yang ditawarkan memerlukan kita skill communication in Mandarin.
Nak tanya, korang-koang tahu tak kat mana-mana yang boleh belajar bahasa Mandarin from zero. Kalau boleh nak area klang and shah alam. Dekat dengan rumah. Kalau area subang pon okey jugak..

Tiada ulasan: