5.11.12

Bersyukur, itu yang perlu.



Dalam hidup ni kita akan sentiasa rasa tak cukup dengan apa yang kita ada.. kalau dah dapat cukup pun kita mesti rasa yang kita nak lebih.. hakikat manusia memang di jadikan begitu.. orang yang bersyukur akan tahu apa makna cukup.. kadang mulut bercakap “aku bersyukur dengan apa yang aku ada, tapi kalau dapat lebih apa salahnya..” that’s sentence dah menunjukkan sebenarnya anda masih tidak puas dengan apa yang anda ada sekarang ni..


Jarang kita jumpa manusia yang puas dengan apa yang dia ada.. sebab manusia yang puas tu adalah mereka yang benar-benar kenal erti SYUKUR.




Untuk dapat rasa bersyukur, kita bandingkanlah keadaan diri kita dengan mereka yang susah di luar sana. yang kadang makan kadang tidak.



Saya sedih kalau lihat nenek-nenek yang bekerja di medan selera.. angkat pinggan makan kita yang kotor. Selalu saya jumpa di foodcourt Midvalley. Tak kisahlah mereka itu warganegara kita atau bukan sebab mereka tetap manusia danada di antara mereka saudara seIslam dengan kita kan? Saya terfikir manakah waris mereka atau mereka tiada pewaris isitu anak-anak mereka. Kalau ada, kenapa boleh jadi begitu? Zalim nya dunia sekarang.


Apa pun kita kena belajar bersyukur dengan apa yang dah kita ada.. ucap Alhamdulillah sebelum terlambat.. muhasabah diri sedalamnya sebab hanya kita je tahu siapa kita sebenanya dan apa yang ada dalam hati dan rohani kita..

sesekali ucaplah ALHAMDULILLAH.. =) insya'allah hidup kita berkat dan cukup dari segala segi..


1 ulasan:

Rara Nasiha berkata...

setuju dengan quote tu :)