26.3.13

kuantiti atau kualiti?



Dulu masa baru kerja kan.. saya selalu tengok kawan-kawan yang beli barang mahal tapi sebenarnya boleh dapat dengan harga murah… time tu dalam hati duk cakap.. membazir duit je dorang ni.. hahaha.. being of me, quantity is my choice not quality.. 

sekarang kerja di office yang sebilangan besar officemate adalah baya-baya umur mak saya yer.. lagilah kekadang mulut ternganga dengar cerita beli handbeg berates-ratus… fuhhh… dalam hati.. banyaknya duit kakak-kakak ni.. ehehehe…

kekadang saya ada jugak terfikir macam mana sanggup berhabis banyak duit semata-mata kerana sebiji(betul ke penjodoh bilangan ni?) handbeg je.. sebab saya dibesarkan dalam keluarga yang sederhana.. selagi mana murah tu yang akan dipilih.. jadi bila nak beli benda mahal sikit, mulalah resah semacam je.. hahahaha.. padahal sebenarnya harga masih okey lagi..

tapi bila umur capai tahap kedewasaan ni.. nafsu membeli pun bertambah.. padahal dulu saya tak berapa snagat shopping ni.. sekadar yang perlu sahaja.. sebab saya sayangkan duit saya.. penat-penat kerja takkan nak leburkan duit macam tu je.. pulak tu, saya masa baru kerja tiga bulan terus keluarkan kereta.. korang tahulah kan.. pakai kereta nak kena bayar minyak, toll, parking dan jugak maintenance.. tu belum lagi kena simpan sikit-sikit untuk renew roadtax dan insurans.. jadi masa tahun pertama kerja, gaji saya memang ngam-ngam belanja untuk bulan tu.. masa tu duduk rumah sewa pulak.. lagi lah duit keluar bagaikan air.. minggu-minggu akhir tu..duit memang cukup-cukup je sampai dapat gaji…

lepas habis study, berat badan saya naik.. maka perlualah membeli seluar jeans yang baru… dengan keterpaksaan pergilah shopping mall.. tapi tengok yang ada tulis perkataan discount je.. kalau tengok harga lepas discount pun RM60 ke atas.. saya akan letak balik..bukan takde duit.. tapi dalam hati saya mesti cakap, ada lagi murah.. sebab tu kadang-kadang beli seluar jeans pun makan masa dua tiga hari.. padahal memang kena beli.. 

sekarang ni, mungkin sebab kewangan dah stabil sikit.. jadi, saya beli je apa saya rasa nak.. ahahaha.. saya ingat lagi.. pernah mintak sesuatu kat abah..lepas tu abah cakap, nanti dah kerja beli sendiri guna duit sendiri.. I think that’s my lesson.. kalau kita nak guna beli duit sendiri dengan keringat kita.. kita akan jadi lebih careful bila membeli.. sebab bukan senang kan nak dapat duit.. tapi bagi saya, ni lah masanya untuk saya berbelanja.. tapi taklah boros.. as normal person, saya ada kehendak juga.. dan bila time nak beli barang yang harga more than RM300.. saya akan fikir berkali-kali.. tapi dalam setahun saya akan beli barang yang memang berharga untuk diri saya.. I called as reward untuk diri sendiri..

sekarang baru sedar, tak pelik sebenarnya orang beli barang mahal-mahal ni…barang kualiti ni tahan lama sikit kita pakai.. dan ada yang beli sebab masa dulu dia tak dapat merasa benda tu (saya lah ni)..sebab kan saya anak sulung, jadi saya bercita-cita lah nak beli sikit-sikit barang kelengkapan rumah untuk parents dan adik saya.. bukan rumah saya takde barang, tapi kebanyakkan nya semua dah berkurun dah.. kawan-kawan saya selalu cakap.. “belum kahwin ni kau beli je apa kau nak..nanti dah kahwin nak beli untuk diri sendiri susah sikit sebab fikirkan orang lain dulu” so, sementara single ni biarlah saya bagi apa yang saya mampu pada keluarga dulu.. insya’allah untuk saya punya sendiri rezeki lain akan datang..

umur 24tahun baru nak merasa beli barang mahal dan berkualiti.. tapi saya tak malu nak mengaku.. sebab dulu memang saya tak mampu.. 

Tiada ulasan: