21.3.13

SPM bukan menjamin segalanya..

Harini keputusan SPm di umumkan..  dari pagi tadi macam-macam tweet yang boleh dibaca.. senyum saya sorang-sorang... sedar tak sedar dah hampir 7 tahun tinggalkan alam persekolahan... fuhhh...terasa makin matang diri ni... #ehhhh



ni untuk adik-adik dan para ibu bapa.. baca tweet dari Wardina Safiyyah... 

baca tweet ni buat kita sedar.. yang kita terlalu pentingkan "A".. iyea, kita dah berusaha sebaik mungkin tapi segalanya berlaku atas izin Allah kan? saya dibesarkan dengan keadaan sekeliling yang mementingkan "A".. memang betul saya rasakan tekanan masa study.. tapi kena pandai-pandailah buat diri rasa okay.. semua parents nak yang terbaik untuk anak mereka.. 

saya ingat lagi, masa UPSR saya tak dapat straight "A"... balik sekolah saya pergi rumah kawan saya.. lepas.. sampai petang.. nak maghib baru balik rumah.. kat rumah pulak ibu abah dah tunggu.. mau tak gementarnya nak tunjuk slip keputusan tu.. but, at the end parent saya tak marah macam yang saya gambarkan.. but i can see disappointed face.. tiap kali peperiksaan akhir tahun dulu.. kalau saya tak dapat "A" untuk sesuatu subjek tu.. memang kena pukul dengan ibuabah... 

mungkin tu cara mereka didik saya... tapi berbeza dengan adik-adik saya sekarang ni... abah memang akan cakap dan tekankan.. abah nak straight "A".. tapi takde pun kena rotan macam saya dan adik ke-2 kena.. cuma keraskan suara je.. rotan takde.. well, i assume zaman berubahkan??

untuk adik-adik yang ambil result hari ni.. "A" memang tak menjanjikan apa-apa cuma peluangnya cerah untuk sambung belajar.. tapi kena ingat kalau peluang yang ada tak digunakan sepenuhnya.. mereka tetap takde apa-apa.. jadi, saya yang rasa keputusan mereka kurang memuaskan... teruskan berusaha.. rebut sebaik mungkin peluang yang ada.. kalau rasa tak boleh nak mengadap buku lagi.. pergi cari peluang untuk mantapkan skill.. ramai usahawan yang berjaya tanpa "A" di keputusan SPM mereka..jangan putus asa.. :)

Tiada ulasan: