26.6.13

Cita-Cita



Selalu kalau orang tanya masa kecik-kecik, nak jadi apa? Cikgu, Polis atau Bomba tu jawapan standard lah orang cakap. Tapi saya ingat masa darjah 6, kawan saya pernah cakap dia nak jadi ahli astronomi. Ternganga mulut saya dengar sebab tak pernah dengar kan? Masa darjah 4 ke 5 ntah, time pelajaran Pendidikan Islam, ustazah ada cakap ada budak kelas mana ntah nak jadi Security. Hahahaha… time tu Security pun saya tak tahu apa. Lepas tu ustazah cakap, cita-cita ni kena lah tinggi. Bukan main sedap cakap je. Lepas tu ustazah tanya, tahu tak apa tu Security? Semua geleng. Bila dah tahu semua gelak.. eleh, pandai gelakkan orang. Kalau tak, korang mesti cakap, tingginya cita-cita dia.. hahahaha

Bila tengok kawan-kawan lain ada kerjaya yang membanggakan, hati ni mula lah nak rasa cemburu. Cemburu dengan kejayaan mereka. Ada kawan saya jadi doctor, akauntan dan jugak engineer. Lepas tu cakap dalam hati, tu lah dulu belajar main-main. Sekarang mendapatlah kau kerja macam ni.. eh, tapi kerja jugakkan? Ayat nak sedapkan hati

Tapi saya terfikir balik, dulu masa sekolah mana ada main-main ni. Ponteng sekolah pun tak pernah tau. Ponteng kelas je. Agagagaga…. Kerja sekolah selalu je saya siapkan melainkan subjek Prinsip Perakaunan, Fizik dan Kimia. Mintak maaf yer cikgu-cikgu. Saya lemah subjek tu dan saya tak berapa nak suka subjek tu.

Saya kalau dari hari pertama tak boleh masuk apa yang cikgu ajarkan, memang sampai ke sudahlah saya blur. Masa form 3 saya masuk kelas depan. Kawan-kawan semua terer Math. Tapi saya yang otak tak berapa nak cekap ni memang lambat sikit kan pick-up apa cikgu ajar. Bila saya sedar-sedar je. Ehh, dah masuk bab 5 dah? Apasal laju kemain ni… tapi tengok kiri-kanan semua faham je maknanya saya seorang je lah tertinggal bas ni.. hihihi..:D

Takpe, rezeki tu Allah tentukan. Jadi kalau nak berjaya kenalah ada usaha kan? Walau saya tak sepandai orang lain tapi saya tahu ada sesuatu yang Allah anugerahkan pada saya. Tak semua orang boleh belajar buku tebal-tebal sebab sesetengah orang lebih kepada skill..


Tiada ulasan: