14.6.13

Hukuman dari parents.



Tadi dengar HotChat kat HotFM.. hukuman yang anda terima dari bapa.. tadi AG cakap selalunya mak akan simpan kesalahan kita dan bagitahu kat ayah.. ayah yang akan bagi hukuman.. tapi saya pulak.. sama je.. dari ibu pun dapat dari abah pun dapat..

masa darjah 3, saya pergi belajar main basikal.. jiran sebelah rumah, belikan anak dia basikal.. anak dia baya saya.. so, kita cubalah main.. tapi mula-mulakan tak tahu imbangkan badan..sekali jatuh terseret lutut kat jalan.. maka, berdarah lah kan? Dah sakit, tapi tak boleh nangis.. kena buat hati kental sebab kalau saya menangis kena pukul nanti dengan ibu.. tapi bila balik rumah ibu nampak kesan luka tu kan.. kena pukul lagi.. dahlah sakit kat lutut tu tak hilang lagi, kena pulak pukul… sebabnya, pergi guna basikal orang lain.. ibu tak suka kami pinjam barang ni…

Pernah sekali cakap “bodoh” dengan adik saya yang no 2.. masa tu darjah 4 ke 5 ntah.. ibu ikat kami kat kerusi makan.. lepas tu cili kan mulut.. sakit hoiiiitt…bisa je mulut tu.. cakap “aku kau” dengan adik pun kena macam tu jugak… nangis lah kami 2 beradik kat kerusi tu.. tadi punya gaduh kan.. Bodoh sana bodoh sini.. sekali menangis berjemaah pulak.. 

siti hajar & siti hawa
 orang kata muka kami sama.. 
tapi saya rasa tak sama pon..
sebab dia gelap dari saya.. muehehehe:D

Adik saya yang no 3, dia jenis lasak dan aktif masa kecil..dia seorang je yang lain macam lasak dia.. dulu kan ibu suri rumah, sambil tu ada jaga anak orang.. sepupu saya dia jaga.. lepas kemas depan, ibu masak.. sekali pergi depan, tengok bersepah balik.. tu kerja adik no 3.. siap panjat sana-sini.. last sekali, ada masa tu ibu penat sgt agaknya.. ibu ikat dia kat kerusi..dulu kan kerusi sofa tu buat daripada kayu ataupun rotan.. ibu ikat kat situ.. tapi adik saya ni mana nangis kena ikat.. dia gelak-gelak lagi adalah.. saya balik sekolah tengok, dia tidur dah kat kerusi tu… 


insya'Allah dia bakal bertunang lepas raya ni.. :)


Kalau dengan abah, masa tu saya darjah 6 adik no 2 darjah 4.. balik sekolah kiteorang pergi pusing kawasan rumah naik basikal.. dengan tak tukar baju sekolahnya.. lepas tu bila jumpa kawan-kawna kan tak ingat dunia.. sedar-sedar dengar azan.. kelam kelibut lah bawak basikal balik rumah.. tapi silap besar.. abah dah balik dulu dari kiteorang.. kena duduk luar sampai isyak weh.. malu! Sebab rumah saya tepi Jalan, orang lalu lalang pergi masjid dan surau lalu tepi rumah kiteorang.. jadi tontonan umum lah.. tutup muka je kiteorang.. dah isyak, baru abah bukak pintu.. masuk dalam rumah abah diam je, tak tegur pun kiteorang.. terus pergi mandi, makan dan buat homework..

Ada sekali saya terkepitkan tangan sepupu saya kat pintu kereta.. perghhh.. kena libas dengan abah.. sampai demam-demam saya.. tak sengaja pun…tapi kena jugak.. 

Kalau nak di ikutkan banyak lagi hukuman pernah kena.. sebab parent saya memnag garang dan very strict… kawan-kawan saya cakap, kalau dorang dah lari dari rumah dah.. ehh, dulu saya pun terfikir nak lari dari rumah.. tapi masa tu belanja sekolah pun 50sen.. ada hati nak lari dari rumah? tapi dah besar ni takde lah kena pukul lagi..last kena pukul form 3 kot.. tapi sesekali kena tinggi suara tu adalah.. hehehe~~

Tiada ulasan: