17.6.13

Roti Jala Biru...

mana nak cari roti jala warna biru? hahahaha... sebenarnya main capai je pewarna apa yang ada dalam kabinet.. dah lama tak baking.. jadi tak banyak pewarna yang ada.. saya pernah try warna hijau dulu.. kali ni warna biru pulak.. nanti raya nak buat warna pink.. muahahahaha...

resepi saya ambil dari blog Kak Hana.. memang dari dulu saya guna resepi ni...senang nak ingat dan roti jala lembut je walaupun dah tak panas..


RESEPI ROTI JALA
source : hanamemories@blogspot.com

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air@ susu segar@santan cair - saya guna air masak + 2 sudu besar susu tepung
  • 1 biji telur
  • 1 sk garam
  • pewarna kuning - pewarna biru
Cara-cara
  • Blend semua bahan sebati. Pastikan tiada tepung yang berketul2 yang boleh membuatkan acuan tersumbat.
  • Panaskan kuali dan lengserkan sedikit minyak.
  • Cedukkan adunan dan masukkan ke dalam acuan dan tebarkan di atas kuali.
  • Biarkan seminit hingga roti jala masak. Angkat dan lipat@gulung ikut suka.
saya guna acuan botol mayonis yang ada tiga muncung.. beli kat kedai Daiso.. 


saya makan roti jala dengan sambal tumis ikan bilis.. kali ni sambal tumis ikan bilis saya letakkan sos cili sedikit dan juga gula melaka..

untuk kari daging, saya rebus daging sehingga empuk. tumis bawang dan rempah kari.. kemudian masukkan daging.. bila agak garing baru masukkan santan.. memang sedap!! tapi untuk tekak saya dan family saya lah.. hehehe...



1 ulasan:

jeBateja berkata...

terbaek lah warna....tak terfikir dennn