19.9.13

Amanah Saham 1 Malaysia

Siapa ada baca surat khabar ataupun dengar kat berita pasal dividen AS1M (Amanah Saham 1Malaysia)? Tinggi dividen dia 6.60 seunit. nak tahu klik sini dan sini .. gila best dapat dividen macam tu. tapi masa saya dengar berita kat tv tu, saya tertanya-tanya.. bila eh dorang war-war kan pasal saham ni? Lepas google punya google dapatlah jawapan.. saham ni diperkenalkan tahun 2009.. masa tu tak kerja lagi.. mana nak amik tahu pasal amanah saham semua ni.

PM umumkan akan ada pelancaran Amanah Saham yang baru. tapi saya lupa apa nama nya. insya'allah nak amik part dalam amanah saham ni. sebenarnya tak berapa nak faham pasal amanah saham ni. tapi not a big deal, sebab google kan ada? hehehehe.. dari google macam-macam kita boleh tahu. amanah saham bumiputera selalu tak habis ataupun tak berapa laris kan? tapi cuba bagi kaum lain? memang cepat je habis kuota dorang.

kalau nak ikutkan, umur 24 tahun ni. simpanan memang takde. tetiap bulan ngam-ngam soi je. tapi kalau nak servis kereta untuk bulan depan atau nak beli something yang a bit pricey pandai pulak saya buat bajet. so, dari situ saya sedar yang ada benda boleh di cut.

mata wang kita makin rendah nilai nya. jadi kena banyak berjimat cermat lah kan? kalau ikutkan nafsu.. memang takkan puas punya dan duit memang takkan cukup. hidup ni tak kaya tak pe, yang penting takde hutang menghantui hidup..

nasib baik ada kesedaran dari umur 24 nak ke 25 tahun ni.. walaupun terlambat tapi better late than never right? dunia sekarang.. apa pun perlukan duit.. even cinta itu perlukan duit ya.. :)

Tiada ulasan: