9.10.13

Pinggan sendiri atau pinggan orang lain?

BERTANGGUNGJAWAB - ORANG YANG BAIK AKAN DAPAT JODOH YANG BAIK

"Saya dah taubat taknak couple dah. Saya nak cari isteri nanti yang tak pernah kena sentuh hatinya oleh mana2 lelaki. Dan awak tentulah bukan orangnya sebab awak ex-saya. Kita dah pernah bercinta sama2 kan. Saya tak cari isteri, saya cari ibu untuk anak2 saya."

Bertanggungjawablah dengan kesilapan anda.

Leave her and come back when you are ready. And not simply leave her and find a fresh one once you are ready, and not taking her as your wife when you are looking for one.

Anda akan dapat pasangan sama macam anda. Jangan look for too much perfections while you yourself are not. 


Usually in this case, lelaki atau wanita yg pernah berpasangan, break up, dan mencari pasangan baru yang fresh konon. And they never get it. Infact, mereka akan berpasangan dgn pasangan yg juga dah pernah bercouple. Dan lebih malang, wanita yang akan jadi isterinya, telah disentuh hati oleh lelaki lain dan bukan dia sebagai suaminya yang sah!

Jadi anda fikirlah, agak2 kalau nak tambah nasi, anda nak makan dalam pinggan baru yg anda sendiri dah gunakan tadi, atau anda nak tukar pinggan sebab pinggan tadi dah kena guna, anda pun nak cari 'pinggan baru' yang hakikatnya dah diguna orang lain dan anda pun akhirnya terpaksa sapu saki bakinya sekali?

Sebab rulesnya ialah, setiap orang cuma dapat SATU sahaja pinggan baru. Hati kalau dah kena sentuh dan guna, akan jadi barang terpakai. Dan semua orang cuma ada satu sahaja hati yang baru. Bila dah kena pakai, dia tak jadi baru dah.

Fikir semula, elok makan buat kali kedua dalam pinggan yg kita sendiri guna, atau makan kali kedua dalam pinggan yang orang lain dah guna dan ambil sekali saki bakinya.

Berpasangan sebelum halal is A BIG NO in Islam my dear brothers and sisters.
BUT ONCE YOU DID, BE RESPONSIBLE.


-Ummu Maryam

KUTIP BALIK PINGGAN SENDIRI DARI KUTIP PINGGAN TERPAKAI ORANG LAIN. GOT IT?

- Pakar Diari Hati 


Post di atas saya copy dari FB Pakar Diari Hati.. kata-kata kat atas berkesan dalam diri saya.. InsyaAllah, Allah Maha Mengetahui segala-galanya... 

Hati kita dah jadi secondhand once kita bercinta.. jatuh cinta dan bercinta perkara yang berbeza yer.. kalau jatuh cinta tapi tak bercinta hati kau selamat lagi.. tapi bila kau dah bercinta.. terimalah hakikat itu..

Jika ada rezeki, jadilah orang bertanggungjawab.

Tiada ulasan: