3.7.14

belajar berpuasa

Baca blog Kak Filla pasal didik anak berpuasa.. dia cerita pasal anak dia.. saya nak cerita pasal adik-beradik saya.. macam mana kami belajar berpuasa..

seingat saya, seawal umur 7 tahun saya dah puasa penuh.. masa tu pergi dan balik sekolah ibu yang hantar dan ambil.. jadi, memang di jaga ketat-ketat.. tak dapatnya, nak ajak ibu pergi kedai minum air.. balik sekolah mampu telan air liur je.. kat sekolah time rehat, memang duduk dalam kelas.. sebab majoriti kawan-kawan memang tak puasa.. untuk mengelakkan diri tak berpuasa, terpaksa kurantin kan diri sendiri dalam kelas...pernah sekali masa darjah 4, kawan saya ellaki tak puasa.. selamba je makan nasi ayam minum teh ais kat kantin.. saya dari dalam kelas tengok kan je.. dalam hati cakap "mak dia tak marah ke dia tak puasa?".. hahahaha... yang garang mak kau sorang je..

dalam family, selalunya sorang akan panas soang akan cool sikit kan? tapi tidak dalam family saya.. tidak sama sekali yer..

ibu ngan abah sama je, 2 2 garang.. katalah petang-petang tu main kat luar rumah sampai maghrib, masuk je pintu memang kena libas lah dengan ibu... malam sikit, abah balik ibu report kat abah... kena lagi!! so, cuba cite apa yang saya fikir kalau nak ponteng puasa? hehehehe=p

memang tak berani nak cari pasal.. kawan-kawan lain duk cerita, puasa penuh mak bagi duit raya.. saya mampu dengar je.. memang dari kecik abah ibu tak pernanh janji apa-apa.. puasa tu wajib, tak puasa siap lah kau.. 

macam adik-adik no 4 dan no 5.. dorang puasa sejak umur 6 tahun macam tu.. sebab terikut-ikut dengan kakak-kakak dia kan.. jadi memang senang lah ibu abah ajar dorang puasa.. kekadang ada jugak, buat-buat lembik especially lepas balik sekolah kan.. kau fikir ibu nak layan?? nan adooo~~ dia jeling je kang..

mungkin orang cakap parents saya terlampau bertegas dengan kami adik-beradik.. tapi mungkin itu salah satu cara nak didik anak-anak yang kesemuanya perempuan.. well, 1 dunia tahu nak jaga anak-anak perempuan ni bukan nya mudah..

rasanya kalau budak zaman sekarang di gunakan kekerasan... esok tak balik dah rumah... atau pun, petang kena marah lepas sejam dah up status kat FB..

Tiada ulasan: