8.6.15

Nama macam orang dulu-dulu.

Tadi jalan-jalan kat blog Kak Aty.. entri pasal nama..

Nama saya dan adik beradik semua bermula dengan Siti.. dulu masa sekolah, kan guna telefon rumah.. kalau ada kawan-kawan telefon, abah mesti tanya nak cakap dengan Siti yang mana? hehehee:D kadang orang datang rumah.. "Assalammualaikum.....Siti...ooOOOo Siti.." nanti ibu menyahut.. "Siti yang mana?

masa darjah 3 belajar Sirah.. pasal Hajarul Aswad.. batu hitam kat Kaabah tu.. Aswad = hitam ; hajar = batu.. balik rumah terus complaint kat abah.. kenapa abah letak nama orang maknanya batu?? sambil muncung-muncung saya cakap.. masa tu memang rasa nama kita tak best langsung.. kampung.com sangat nama aku ni.. cakap dalam hati.. masa saya sekolah rendah dulu ramai nama Nur.. jarang ada nama Siti ni.. macam nama makcikmakcik.. :p

Abah selalu cakap, abah pilih nama Siti Hajar sebab nama ibu Nabi Ismail.. seorang wanita yang cekal dan patuh pada perintah Allah..

Baca kisah Pengorbanan Siti Hajar

Dulu saya tak faham lah apa simbolik nya nama ni.. dah umur 26 tahun ni, faham lah apa tujuan nya nama itu sendiri.. 



Kiri - kanan

Siti Maisarah - Siti Fatimah - Siti Hawa - Siti Hajar - Siti Sahira

Nama adik beradik kami bersangkut paut dengan kisah Nabi. Kecuali yang bongsu, sebab nama dia, makcik saya yang bagi.. jadi tu nama dia lain dari yang lain..

yang lelaki tu adik ipar saya.. sah-sah lah nama bukan siti kennn..




Tiada ulasan: