10.9.15

UPSR Zaman Sekarang

saya baca kat Blog Kak Elly.. anak sulung dia UPSR.. Kak Elly tunggu sampai paper habis kat sekolah.. terus lah saya terkenang-kenang zaman saya UPSR dulu.. throwback kisah 14 tahun lepas..

nak ambil exam UPSR saya tak pernah tuisyen.. zaman saya tuisyen tu macam benda asing.. tapi kita pergi kelas tambahan yang cikgu buat.. seingat saya, kelas tambahan ni bermula lepas peperiksaan pertengahan tahun.. baru lah ada kelas tambahan.. tu pun hari sabtu.. sebab petang nak sekolah agama.. mana boleh ada kelas tambahan waktu petang...

tu pun pergi kelas tambahan niat main-main.. hahahahaha... matik laa kalau abah tahu.. tapi saya study lah jugak.. gila kau tak study.. abah tu garang.. takde lah pandai mana.. tapi study tetap study.. sebelum UPSR ada main kuiz-kuiz dengan kawan-kawan.. kau tanya aku jawab, aku tanya kau jawab.. pesen gitu je lah study group dulu-dulu.. hahahaha:D

Sepanjang dari zaman UPSR bawak ke SPM, ibu abah tak pernah lagi tunggu sama-sama kat sekolah time jawab paper. saya tabik mak bapak sekarang.. ambil cuti temankan anak exam.. jangan katakan teman amik exam... hari kecemerlangan pun tak datang.. hehehe:D tapi saya dan adik-adik tak pernah pulak amik hati.. rasa macam, tak datang lagi bagus.. takde lah kot-kot dia nak interview cikgu pasal perangai kita kan? yang datang time amik report card je.. masa ni, mata pandang ke bawah je.. tak berani pun nak pandang cikgu.. hahahaha.. tiap kali habis je amik report card tu.. "siap balik umah nanti!" huishhhh.. gigil kepala lutut dengar amanat tu...

mungkin dulu saingan tak berapa sengit.. kalau straight A tu boleh di kira dengan jari.. satu sekolah mungkin kurang dari 15 orang..sekarang ni yang dapat straight A melambak-lambak.. 

sampai nak masuk IPTA pun susah sebab terlampau ramai yang layak.. ikut rezeki lah, dapat ke tak kan? yang penting kita usaha... tak semestinya yang masuk IPTA tu berjaya jadi kaya raya.... ramai yang tak habis sekolah jadi orang jugak.. yang penting atas daya usaha masing-masing... tapi as parent mesti lah nak tengok anak dorang

akan datang ntah macam mana pulak challenging nak jadi orang.. kan?


oh yea.. saya nak update link kat side bar.. siapa nak exchange link.. meh tepek link blog korang..



1 ulasan:

cik nur berkata...

hahaha setuju sbb bnda mcm tuh maybe ajar kita utk lebih berdikari :)