30.8.17

Pengalaman Berpantang

Hari ni hari ke 80 hari selepas melahirkan.

Saya masih pantang benda-benda sejuk.
bengkung dah tak pakai. tapi corset saya pakai.
perut menggeleber lagi. bila entah nak firm.

pengalaman pantang saya miserable.  
bermula lepas balik ke rumah pada hari ke 6.
mungkin kerana perubahan tempat dan cuaca, anak saya meragam. 
dia asyik menangis dan mahu di dukung. dukung pulak kena berdiri atau berjalan.
kalau duduk dia menangis. hai laaa anak, baru usia 6 hari dah tahu keadaan duduk dan berdiri. 😧

saya pantang di rumah ibu saya pada awal nya. dalam 30 hari berpantang macam tu.
ibu masih bekerja dan tak dapat cuti sebab masa saya bersalin lagi 2 minggu je nak raya kan.
jadi cuti dibekukan. ibu pulak kerja shift malam masa tu. 
asal malam je anak saya melalak macam kena pukul. apa pon buat tak dapat nak tenangkan dia.
masa tu saya tertekan sangat. suami pun stress. 😭

urutan badan ibu yang urut. sebab ibu memang tukang urut.
untuk bertungku pulak, kadang culas. culas sebab anak dah menangis.
masa ni adik beradik takut nak pegang Amani. sebab jenis menangis tak berhenti.

berlanjutan sampai ke 3 minggu. siang pun dia jenis tidur 5 ke 10 minit je 😩. bukan macam baby lain yang tidur berjam jam lama nya. jadi masa saya stress tu susu badan terus drop. dan keadaan masa tu tak mengizin kan saya untuk pump susu. 

makan pun tak tentu hala jadi nya. sebab saya jenis makan pedas. bayangkan sebiji cili pun tak dapat makan? paling banyak makan setengah pinggan nasi. selalu 4 5 suap saya dah tak lalu. lada hitam tu bukan pedas macam cili kan.

memang saya langsung tak lalu makan dalam 3 minggu berpantang. bila badan dah kuat sikit, luka dah kering. saya masak makanan pantang sendiri. saya dah tak lalu nak makan nasi. jadi saya masak spaghetti sup, spaghetti goreng salmon dan salmon grill. baru lah lalu makan. masak pun terkocoh kocoh. sebab Amani jenis tak boleh ditinggal kan. 

masa berpantang kan musim raya. saya jadi moody bila semua orang pakai cantik-cantik dan pergi raya. moody sangat. sampai up status kat FB. lupa apa saya tulis. tapi ramai yang komen suruh bertenang dan ingat bukan semua orang dapat nikmat menjadi ibu.

lepas sebulan pantang dirumah sendiri. suami ajak balik rumah MIL. sebab dia pun penat nak ulang alik. saya pulak dalam pantang cenggeng habis kalau suami tak balik. hahahahaha~~ air mata murah sangat dalam pantang. asal dia tak balik tersedu sedu nangis waktu malam. Amani nangis saya pun nangis. baru dia balik 10 minit pon saya rasa rindu lain macam dah. hahahahaha. such a clingy wife. alhamdulillah dapat suami jenis melayan dan memahami. 

Dalam hari ke 50 kot. Amani boleh tidur malam. kalau jaga pun takde menangis, bangun untuk susu je. lega sangat kami suami isteri. sebab saya nak mula bekerja dah. tak dapat bayangkan kalau pergi kerja mata panda sebab tak tidur 1 malam. 

sekarang perangai menangis Amani hanya waktu siang. maka bertabah lah menjaga dia masa siang. tapi dengan pengasuh alhamdulillah. dia behave. nangis sikit sikit je. kata orang anak ni manja dengan ibubapa dia. layan kan je selagi mampu. kalau saya depress, saya tinggalkan je dia kejap. sebab kita ni manusia biasa yang penuh emosi kan?

Tiada ulasan: