23.8.17

kenapa bagi minum susu formula?

Masa raya, ramai jugak tertanya tanya kenapa saya tak breastfeed anak saya..
kenapa bagi anak saya minum FM...

saya kadang sampai penat nak jawab..
bila dah jawab..
macam tak puas hati pulak..
kena usaha lah nak bagi anak susu ibu...

entah lah ye...
kadang orang orang ni ingat kita saje tak nak bagi anak minum susu ibu..

masa saya dalam pantang..
anak saya jenis yang kuat meragam..
siang malam jenis bukak mata mulut pun bukak sekali..
bila saya bagi BF dia lagi melalak...
sebab nya, masa di NICU bagi susu guna syringe.. jadi anak saya selama 5 hari dah terbiasa guna tu...
bagi dia bukak mulut je ada susu..
tak payah nak kena hisap..

sedangkan saya, susu baru nak proses..
saya perlukan dia untuk stimulate...
dan keadaan nipple yang inverted dan langsung takde nipple..
buatkan keadaan masa tu lagi rumit..

bila anak tidur itu lah masa saya rehat..
anak saya pernah tak tidur selama 24 jam..
hanya tidur2 ayam selama 5 ke 10 min je...
selebihnya berjaga..

lama kelamaan saya give up...
saya betul betul dah putus asa..
saya ada jugak pam dalam seminggu..
selepas dari tu, ada hal yang berlaku...
saya macam terkena meroyan...
saya tak dapat nak teruskan pam..
sebab masa tu apa pon tak keluar..
walau setitik...
mungkin sebab saya tengah stress...
saya dalam mood baby blues...


ye, nak BF memang mental kena kuat..
sokongan dari keliling pon kena ada..
saya takde masalah dari sokongan dari keliling...
mungkin semua ni atas sebab diri saya sendiri..

sekurang kurang nya saya bersyukur..
saya dan suami mampu lagi belikan anak susu formula..
dari mereka yang kurang kemampuan...

Tiada ulasan: