17.8.17

Pengalaman Bersalin

masa duk meneran tu nurse bagitahu dia nak gunting sikit..
husband pun bagitahu sikit je dia gunting...
husband temankan saya bersalin dalam LB.. 
sekali masa nurse mengadap nak jahit luka tu...
kulit dalam pecah dah katanya...
lama jugak dia jahit... dekat sejam lebih...
menggigil gigil masa tu sebab kesejukan...

bila dah settle menjahit dia bagitahu kulit saya ni lembut sangat..
setiap kali dia cucuk jarum.. darah banyak mengalir..
pengalaman dia, selalunya hanya sikit je darah keluar atau takde keluar langsung bila di cucuk jarum..
saya rasa sebab saya makan VCO.. sebab ada baca, VCO tak serasi untuk sesetengah orang...

anak saya kena tahan di NICU...
saya takde moment skin to skin...
sebab masa contraction boleh pulak demam datang melawat...
suhu tinggi, jadi doktor nak pantau darah anak..
memang betul lah, darah dia ada infection..
2 hari jugak ada infection tu..
so, doctor decide kena on antibiotik selama 5 hari...

hari kedua bersalin saya dah boleh discharge...
kalau tak lepas bersalin.. pagi tu dah check semua saya boleh discharge..
tapi dorang nak pantau demam saya...
sebelum balik pergi melawat anak di NICU..
masa tu takde katil kosong...
jadi, saya balik lah rumah..

belum sejam sampai rumah, 
dapat panggilan ada katil kosong.. boleh temankan anak di NICU...
husband tanya nak ke?
ikutkan penat memang tak nak jawapan dia..
tapi fikirkan kesian anak sorang sorang kat sana..
kuatkan jugak lah pergi balik hospital..

bayangkan 1st time bersalin, 1st time jaga baby fragile..
kekok sangat.. lagi lagi dalam hospital tu..
tapi percaya lah, bila kita jadi ibu ni..
automatik kita tahu jaga anak sendiri...
walaupun saya sebenarnya sebelum ni tak berapa gemar dengan baby..
hahahahaha~~ jujur ni cakap...

masa hari kedua ni, susu badan tak keluar lagi..
nurse ada datang picit urut kan breast.. takde keluar apa..
mereka suggest saya guna breast pump sebab puting saya inverted..
saya hanya sempat bagi susu badan dalam 3 ke 4 oz je susu badan...
dan anak saya memang fully fm..

rezeki orang berbeza beza...
saya redha..

1 ulasan:

Ina Yusoff berkata...

betul..

rezeki setiap orang berbeza-beza..
kadang semangat kita tinggi nk BF beby..
tapi rezeki susu pulak takde..