4.2.10

jangan sampai anak-anak terbiar!

pagi [tak lah pagi..dah tengah hari lah jugek…]tadi aku bangun tido..dengan jeritan dari orang sebelah uma aku ni..kira jiran lerr…bertekak anak beranak..eloklah..mulut mak macam apa..mulut anak pun sama..semua perkataan kotor terkeluar..

sepanjang aku hidup ni..kalau melawan cakap ibu aku pun..tak pernah aku guna bodoh ke..bangang ke..mau mulut aku di cili-cilikan je..cakap kau aku dengan adik-adik pun dah kena cubitan manja lagi berbisa..ni kan pulak nak kuarkan kata-kata kesat..hei…mati kena sula kot..

aku cukup tak suka bergaduh terjerit terlolong..terpekik-pekik..satu apartment boleh dengar..gaduh tu biarlah sorok sikit dari pengetahuan orang luar..jiran sebelah mnyebelah..ni tak..kalau boleh nak cakap tu macam guna mikrofon..haish..berdetum-detam pepagi buta..

tapi kalau aku kat tempat anak dia..aku pun tak sanggup wei..pagi subuh kena bangun..siapkan adik-adik nak pergi sekolah..kemas rumah..masak..membasuh pakaian..adik-adik yang keciklak bangun dari tido masa tengah mengemas ke apa ke..nak mandikan adik yang kecik lagi..pastu nak bersiap..nak pergi sekolah..korang bayangkanlah..budak perempuan tu baru tingkatan dua..dia jaga adik dia dari dia kecik lagi lah..sebab mak dia ni kerja nurse..tak tentu masa kan jadual kerjanya tu? paham-pahamlah..

tapi..mak dia pun tak patut buat anak macam tu..marah anak guna perkataan mencarut..manalah anak tu tak mengikut kan? adik beradik dia ada 7 orang kalau tak silap..lagi 3 yang kecik tu..ada yang baru merangkak..baru berjalan..korang bayangkanlah..sanggup tak korang??

balik sekolah kena kems rumah..ntah bila dia baca buku..aku pun tak tahu..kalau aku jadi dia..dah lama aku lari rumah..mak dia saje yang bekerja..bapak dia..ntah..pergi melepak sana sini je nampaknya..bukan anku nak bukak aib orang..ni nak suh jadikan tauladan ok!

nanti kalau korang dah kawen..nak buat anak tu..biarlah terancang sikit..memang anak tu pembawa rezeki..tapi..biarlah terancang dan teratur..supaya anak-anak tak terbiar..

hidup berkeluarga memang tak semudah yang kita impikan..tapi..kalau ada perancangan..mana tahu akan memudahkan??

hopefully aku kawen nanti anak-anak aku tak terbiar..kesian nanti diaorang..lagi-lagi aku mahu menjadi wanita yang berkaliber dan berkejaya..kalau korang kawen korang nak anak berapa orang erk?? meh bagitahu kat aku..hehehehe..

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

manusia~
ntah la~
aku pon dah lama tak dok ngan family~
ntah camne keadaan dorg sekarang~
malas nak amik tau
harap dorg epy tanpa aku~

Tanpa Nama berkata...

hurm cian bdk jiran sblh umah kamu tue!

Hasnah berkata...

betul la kata pepatah. melentur buluh bia la drpd rebungnya.

arekymz berkata...

kalo aku dah kawen nnt aku nak anak ade lapan..
hehehe..
paling kurang pon 6 kot..
sebab adek beradek aku ade 8 org gak..
4 laki..
4 pompuan..
lengkap..
1 set..
ramai2 best..
tp kene pandai didik laaa..
rotan tiap2 hari..
hehehehe

Cik Siti Hajar berkata...

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠
iskh...kenalah amik tahu..air di cincang takkan putus..

Uruchimaru @ kf
yup..kesian kan..

asna cute
pepatah tu byk mengajar kita sebagai manusia..

arekymz membuyau
ramainya anak ko nak...huiii...btl bina family ni..

Adila Ady berkata...

banyak betul jumpa entry blog y sedey2 sejak akhir2 ni..

klo dah kawen nnti tak mau anak ramai2..kena rancang..bukan senang nak jaga anak zaman sekarang ni..

jajarina berkata...

ish, kesiannya.. dak tu dah cam mak lak kpd adik2 die..
btol tu, family planning tu pnting okay.

Cik Cookie berkata...

semalam mimpi pregnant

Cik Siti Hajar berkata...

dila : sokong..zmn sekarang ni mcm3 ade..ssh nak bentuk anak3..

jajarina : family planning too impotant in our life..:)

CC : so..mimpi pregnant bape bln?