25.3.10

mulut tempayan boleh ditutup..mulut manusia?

jika mahu menegur..tegurlah dengan baik..

jika mahu bergurau, pastikan tidak keterlaluan..

jika mahu mengutuk, pastikan orang yang dikutuk tidak mendengarnya..

adakah kamu semua puas..? puas dengan kelancangan mulut kamu bila berbicara..tanpa sekelumit pun ingatan bahawa orang yang di kutuk itu juga punya perasaan..

aku yakin dan amat pasti..jika kamu yang di kutuk..pasti kamu juga marah dan sedih seperti orang yang kamu kutuk..namun, bila membuat kutukan kamu langsung tidak memikirkan perasaan orang lain..yang penting kamu puas..bukankah begitu?

mulut tempayan boleh juga ditutup..mulut manusia?? aku rasa nak gam terus..tak payah nak buka-buka lagi mulut tu..buat apa kalau buka mulut hanya untuk mengutuk..hanya untuk menyakitkan hati orang lain..buat tambah dosa yang sedia ada tu..sanggup ke nak hadapi azab ALLAH nanti?

lebih baik berdiam diri dari mengatakan sesuatu yang menyakitkan hati orang..senang cakap..tutup mulut sendiri kalau tak nak kena gam..

DSC08328

aku sedia menerima teguran jika di tegur dengan baik..bukan menegur menggunakan suara yang lantang..

8 ulasan:

asna cute berkata...

mmg sumbat cabai jer dlm mulut or tue!

Adila Ady berkata...

betul2..nak tegur kena berhikmah.barulah tiada hati yang terluka..

sabar je la..dugaan hidup.

butterfly berkata...

asna : kalau masuk cibai pun..die tak rasa pedas..;p


Adila Ady : iyup..dugaan hidup..:)

zella y berkata...

biasalah..manusia kn...
kdg2 xreti nak diam...
ada je nk di cakapkan wlupn benda2 tu memburukkan org lain...

kita yg kena ni...mmg rs nak cili2 je mulut org mcm ni...tp lebih baik kita diam...

sabar je lah... ;)

Muhammad Safie berkata...

rilek..manusia camtu la..

kisahremaja berkata...

Memang masih ada manusia suka menaikkan kemarahan orang lain

kisahsensasi berkata...

Teguran haruslah dibuat secara berhikmah....

hazman aka species1980 berkata...

Orang yang cenggitu memang menguji kesabaran......