28.3.10

saya hargai teguran itu.:)

dekat FB ramai kawan sekolah rendah yang saya jumpa..kawan main masa kecik dulu pun ada..i mean yang bukan satu sekolah lah..dan ada di antara kawan saya ni yang saya anggap dia sebagai seorang sahabat..get it? kawan dan sahabat adalah berbeza makna dalam hidup saya..berbalik kepada sahabat saya tadi..dia sememangnya sahabat saya sebab dia telah menegur saya tentang cara pakaian saya..

“kalau pakai tudung biarlah tutup dada..tak payah tudung labuh pun takpe..janji pakai tudung tu tutup dada..kalau nak pilih baju, pilihlah baju yang agak longgar..tak perlu pakai jubah..cukuplah baju yang yang longgar..yang lengan sampai ke pergelangan tangan kita..kalau pakai seluar jeans, janganlah yang ketat sampai nampak susuk kaki kita..tak elok kan orang tengok..”

itulah yang dia tegur apabila melihat gambar-gambar saya didalam FB..saya hargai sangat teguran yang dia buat..

“kalau pakai tudung tapi nampak dada..sama je dosa dengan orang yang tak pakai tudung..kalau pakai baju nampak lengan sama je dengan orang yang tak tutup aurat..takde pun hadis atau ayat AL-QURAN yang mengatakan kalau kita pakai tudung tapi pakai baju lengan pendek..dosa kita berkurang dari orang yang tak pakai tudung..takde pun kan? kalau pakai tudung tapi nampak dada takde pun dosa kita berkurang sebab tutup rambut..tapi tak tutup dada..dosanya sama je..jadi lebih baik kita tak tutup aurat..sebab dah memang terbukti kita ni berdosa..orang yang tak pakai tudung tu..dah tentu dia tahu tu dosa dia..tapi kita yang pakai tudung tapi tak tutup aurat dengan betul..kita ingat kita terlepas dari dosa tak tutup aurat..tapi sebenarnya tidak..”

itulah antara yang dia nasihat dekat saya ni..memang terbuka minda saya memikirkan hujah dia tu..akhirnya saya sedar..saya ni pun tak tutup aurat sebenarnya..hanya dengan status pakai tudung sahaja..apa pun saya bersyukur sebab saya jarang keluar dengan tudung berselimpang..baju berlengan pendek..ya..amat jarang sekali..betul cakapnya, tak perlu berjubah dan bertudung labuh..

tiba masa saya ingin mengubah diri saya..tapi ambil masa kan? perlahan-lahan lah..apa pun..hati pun perlu saya bersihkan..perwatakan dan perangai pun perlu saya tukar..supaya orang tak cakap..pakai tudung..tutup aurat..tapi perangai macam SETAN..

memang kadang-kala saya lebih hormat orang yang tak pakai tudung ni..sebab diaorang takde pun busuk hati macam orang pakai tudung..diaorang takde pun mengumpat orang sana-sini macam orang tutup aurat tu buat..

terima kasih sahabatku..insya’allah..saya akan berubah kearah kebaikan..cuma perlukan sokongan dan perlukan masa..



entri ni tiada niat nak jatuhkan orang, nak kutuk orang @ apa2 pun..ini hanya untuk nasihat diri sendiri..jika yang mahu ambil iktibar, silakan..

5 ulasan:

cik syazni berkata...

wah kawan yg baik~

{Firsya} berkata...

ermmm teguran yg sgt membina...=)

zella y berkata...

betul tu...
sy pon harap sy nk berubah mcm tu...
xnk pkai yg ketat2 or pkai tudung nmpak dada....

insyaallah...sy pon mahu berubah...

atie berkata...

salam...

sungguh bertuah adik ada sahabat yang sayang pada adik... kira kalau dia berani menegur itu tandanya dia sayang la tu... memang betul kebanyakan org sekarang dah cantik bertudung tapi masih membuka aurad sebenarnya.... Nabi pernah berkata kepada sahabat2nya akan tiba nanti wanita2 berpakaian tetapi terlanjang maka terpinga2lah sahabat2 kerana tidak faham dan tidak dapat membayangkan apa yang dikatakan... tapi hari ini apa yang dikatakan telah nampak... wanita sekarang berpakaian tapi sebenarnya terlanjang... pakai tudung tapi tak memenuhi syarak.. berbaju menampakan susuk tubuh... alangkah ruginya kita... walaupun kita rasa kita telah berbuat kebaikan tertapi ternyata sia2.... renungkanlah... semoga kita dikalangan org2 yang terpelihara...

atie berkata...

Salam

singah ..... salam ukhuwah