6.5.10

Maaf itu tinggi nilainya..

orang selalu mengungkapkan..”sedangkan nabi pun ampunkan umat..inikan pula kita..manusia biasa” saya langsung tak bersetuju dengan ungkapan itu..

Nabi itu sifatnya adalah “maksum” iaitu di kecualikan dari melakukan dosa..saya ni manusia biasa..yang penuh dengan salah silap dimana-mana sahaja..khilaf saya banyak sekali..sama ada saya sengajakan atau tidak sengaja..sama ada saya sedar atau tidak sedar..

memang sifat pemaaf itu mulia..tapi nak buat apa saya maafkan kesalahan orang kalau hati tidak ikhlas? kalau hati tidak redha..sama sahaja..memafkan kesalahan seseorang itu perlu datang dengan niat dan keikhlasan..sekadar ungkapan sahaja, bagi saya tidak mencukupi..

saya mengaku saya bukan seseorang yang senang memberikan kemaafan kepada sesiapa yang buat salah kepada saya..terutama kalau kesalahan itu besar..dan melukakan hati saya..kalau hati sudah terluka..ia pasti memberikan kesan bukan? selagi kesan itu terasa..selagi itulah, saya sukar memaafkan orang..

tapi, saya juga manusia biasa kan? kalau sekadar kesalahan yang kecil..yang tidak di sengajakan..saya mesti maafkan dengan hati yang terbuka..tak perlu simpan dalam hati..

jadi..kesimpulannya..lihat juga kesalahan atau kesilapan yang bagaimana kamu lakukan pada saya..saya tidaklah kejam..sehingga tidak memberi langsung kemaafan kepada manusia lain..saya sedar..semua manusia sama sahaja..

mulut tidak mampu mengungkapkan kesakitan yang di alami..hanya hati tempat ia tersimpan..hanya hati mengetahui sakit yang ditanggung oleh jiwa..saya bukan seorang pendendam..namun, saya juga bukan seorang yang pemaaf..”

7 ulasan:

~AmyLiana8886~ berkata...

mmg xsetuju dgn ungkapan tu..nabi tu maksum kita ni mnusia..kita xsebaik nabi tuk maafkan org..tp bagus bila bg maaf tu tp tula..susah..

~LoVE PiNk~ berkata...

nice post..
:] maaf mmg senang tk diungkapkan..
tp ikhlas dari perkataan maaf susah untuk diungkap..

MrS ShaHriL berkata...

ungkapan tu kan...nabi tu mmg sifat maksum...xbuat slh...tp nabi maafkan org yg buat slh pd dirinya...jd bile org ckp cm tu...maknanye kite ni manusia biasa xnk maafkan org...sape le kite ni...sdgkan nabi tu plg mulia...die tetap maafkan org...no comment le bnd ni...ngeee...ikut org le nk fhmkan ungkapan tu...

asna cute berkata...

jangan pendam nanti mkin larat.. buang aje kat sg klang tue.. insyallag sembuh ya ;)

butterfly berkata...

~AmyLiana8886~ : memberikan kemaafan tu..perkara yang susah kan?

~LoVE PiNk~ : untuk mengikhlaskan diri memberi kemaafan..mmg susah sangat..grrr..~~

MrS ShaHriL: nabi mulia sbb maafakan org diba..bkn kita tak boleh ikut cth teladan tu..cuma..maaf tu amat penting dalam hidup kita..dan mengambil masa kan?

asna cute : kalau ade meter tunjukkan betapa sakitnya hati ni..confirm meter tuh dah tak boleh di pusingkan lagi..

kay berkata...

Sebab Nabi tu Maksum la ptt ka dia maafkan org. Dh maksum, so dia dh dikecualikan dr dosa n logically apsal Nabi buang masa nak maafkan umatnya sedangkan Para Nabi bleh enjoy ngan idup. Normal people like use need to learn to control our emotion. Just enjoy life and the life here after. :)

butterfly berkata...

yup..i really agree with that...