26.5.10

saya takde duit :(

korang pernah tak dengar ayat-ayat macam kat bawah ni..

"alah, RM10 je..takkan kau takde kot?"
"setakat RM10, takkan tak boleh nak join?"
"RM10 je kot..."

pernah tak dengar ayat macam tu? dulu saya pun selalu cakap macam tu..tapi sekarang jarang..
saya mula berfikir..ekonomi seseorang tu berbeza dari orang lain..kadang-kala, orang tu nampak je bergaya dan tak pernah ada masalah kewangan..sebab tu kadang-kala kita cakap macam tu kat dia..

tapi mana tahu kan, masa kita cakap macam tu, sebenarnya diaorang tengah takde duit..jadi walaupun RM10 tu rendah nilainya bagi sesetengah orang tapi bagi orang tersebut..RM10 tu tinggi nilainya..macam-macam yang orang tu boleh buat dengan duit sebanyak tu..orang tu mungkin segan kan nak cakap..
"aku takde duitlah"
"aku langsung takde duit ni.."

yelah, sebab selalu nampak dia ada duit je kan..jadi seganlah orang tu kan..biasalah, semua manusia ada sifat ego masing-masing..saya pun ada jugak sifat ego..saya pun kadang-kadang malu nak cakap benda kat atas tu..dengan teman rapat bolehlah saya cakap macam tu..dengan orang lain..segan babe..

tapi, saya cuma nak nasihat..pada diri saya dan orang yang nak mintak duit tu..janganlah gunakan ayat yang macam kat atas tu..cuba gunakan ayat macam ni..

"kau ada duit ke tak?"
"boleh ke tak kau bayar RM10 ni?"


kan sedap sikit nak dengar..jangan mintak lepas tu tak dapat nak buat ayat macam kat atas tu..lagi pun, kita kena beringat..manusia ni kan tak sama..baik dari segi apa pun kan?

kadang-kala sedih dengan mulut orang yang takde insurans ni..tapi apakan daya..kena tahan dan telan apa jua yang mereka katakan...sometimes i think, i am a L O S E R!

19 ulasan:

fatimah arr berkata...

rm10 tuh byk sgt..huhu..

Uruchimaru @ kf berkata...

setuju dgn kamu !

::ienafazlyna:: berkata...

betul tu..kekadang rase cam kite nie bank bergerak..kekadang tak de duit pun sanggup kite tolong org

archiguys87 berkata...

mari saya ajar bagaimana hendak buat duit dgn betul tanpa perlu rasa susah..insyaalah dijamin berjaya.ramai dah berjaya..


Produk dan Peluang HEBAT yang di cari-cari oleh SEMUA orang!


Untuk maklumat lanjut;

http://www.eNumx2u.com/izna88
http://www.eNumx2u.com/izna88
http://www.eNumx2u.com/izna88

Perniagaan ini sungguh MUDAH. Cuma SMS dan EMAIL laman web anda kepada kawan2. Selainnya, kami buatkan untuk anda.

Anda juga di jemput menyertai kami dalam pemasaran produk HEBAT ini, juga produk-produk lain sebagai alternatif kepada menambahkan pendapatan anda dalam kemelut kegawatan dan kos kehidupan yang makin meningkat.


Terima kasih
---
IZWAN BIN ADNAN
Layari http://www.eNumx2u.com/izna88

butterfly berkata...

fatimah arr : bagi sesetengah orang..RM!) tu..apalah sangat..macam nilai RM1 je...

butterfly berkata...

::ienafazlyna:: : yup..tp kalau kite tolong org..org tak ingat kat kita..

macam mane? sedih sangat kan?

butterfly berkata...

Uruchimaru @ kf : kamu memang suka setuju je dengan saya..:p

butterfly berkata...

archiguys87 : takpe lah..time kaseh je..

Siti Fatimah Nabihah berkata...

huhu.. ct pernah jd mcm tuh~ huhu.. so sad :( but 10rggt tu leh beli brg juga kan.. haish..kejam2

~AmyLiana8886~ berkata...

ye la..time dapat gaji rm10 tu mcm sikit je tp time gaji lammbat rm 10 tu bermakna sgt2kan..

ellenyna berkata...

sgt setuju. tp el segan nk mintak duit kt org... el xpnh mintak lgsung.. slalunye dorg bila ada duit baru dorg bayar balik. kalau dorg xbayar, jadi bad debt, el da abaikan da..hihi halalkn je la..

butterfly berkata...

~AmyLiana8886~ : taw xpe...
time ngah sesak..RM1 pun pk dua tiga kali nak belanja..:)

butterfly berkata...

Siti Fatimah Nabihah : RM10 tu..leh wat 2kali makan..:p

butterfly berkata...

ellenyna : klu bad debt tu yg ssh tu..org yg b'hutang pun 1 kan..kdg2 ade duit buat derk je..

=.='

Muzasa berkata...

i follow ur blog....come visit my blog....don't forget to follow....hehe....nice to meet u

me, nelly berkata...

yelah tu kan. lenkali ckp lah bleh byr 3-4 kali ke. mampu lah jugak. mintak dah ujung2 mmg xdpt lah. uhuhu

asna cute berkata...

cube tanya.. ko ada 50sen x? bg aku pinjam boley?

Tnya dekat 10 org gerenti dpt RM10. pastu memasing akn kata. xpe aku halalkan hehehe =))

Nilai 10sen pun kekdg ada org anggap besar nilai 10sen tue =)

touyakaruma berkata...

asna - suka idea asna

Alaa pasa susah nak pinjam duit kata jerlaaa "Wang atau Nyawa ?"

ASaDa RyutaRo berkata...

hahahaha.. selalu je kena camni. uhh.. tapi dengan selambanya saya pun berkata... "weh, tengah sengkek giler ni. xde la.." hee :P