3.7.12

Kedai Mamak tu Halal ke?

Boleh dikatakan Malaysia ni syurga makanan kan? Lagi-lagi Malaysia ni berbilang bangsa dan kaum.. dan lagi satu tekak orang Malaysia ni macam-macam boleh masuk.. setuju tak?
Saya memang hobi lah tang makan-makan ni.. Alhamdulillah, saya bukan jenis yang allergic makanan.. nak cerita pasal makanan ni.. korang-korang ni mesti ramai yang suka lepak mamak kan?? Tengok bola ke nak bergosip ke.. mesti ramai pilih mamak.. kekonon murah.. padahal mamak sekarang ni mahal laa..
Korang yakin ke kedai mamak korang makan tu Islam?? Sebab kekadang korang makan nasi kandar dia lah, nasi lemak lah.. sekarang pon mamak pandai masak tomyam kan? tengah hari pulak ade menu nasi campur.. kalau tengok lauk-pauk mereka, memang kecur lah airliur kita...
cuma kat sini cuba kita berfikir sejenak... pasal bahan utama masakan tu.. Tak payahlah cakap kat mana die beli ayam tu.. kang ada yang tembak saya.. cakap saya beli ayam tu yang halal ke.. tapi nak basuh ayam kan baca bismillah.. nak siang ikan, kena selawat.. kalau terang-terang dia bukan Islam.. agak-agak macam mana lah dia bersihkan ikan dan ayam tu.. ?? masa nak menggoreng ikan pun kita baca bismillah.. halal bermaksud bersih kan? Dari cara penyembelihan, cara membersihkan dan juga cara memasaknya..
Saya bukan anti-mamak yea.. masa sekolah dulu pun saya makan kat kedai mamak.. lagi-lagi kalau dapat mi goreng mamak.. perggghhh.. sedap! Memang feveret tu… Lepas saya dengar satu ceramah ni.. saya berfikir banyak kali apa yang ustaz tu cakap...

Ustaz tu cakap apa yang kita makan dari sekarang ni, itu jugaklah yang akan bentuk anak cucu kita., kalau kita banyak makan benda yang tak bersih, tu yang badan kita lemah, takde semangat.. nak solat pun rasa malas..
Kedai mamak sekarang pandai.. pakai songkok laa, tayang kalimah Allah dan jugak ayat-ayat Al-Quran.. semuanya untuk menarik perhatian umat Islam.. bukan apa, kalau kedai cina kita tak masuk sebab utama mereka makan makanan yang haram kan? Habis kalau kedai mamak yang dikendalikan oleh orang bukan Islam, sama je lah kan? Cuma tak di hidangkan makanan tu je.. saya pernah tanya pekeja kedai mamak.. sama ada mereka ni Islam atau tidak.. dan mereka jawab, bukan.. mereka bukan orang Islam.. mereka hanya bekerja je.. dan ada jugak yang tokey mereka bukan Islam pun...
Nasihat saya pada orang Islam, makanan tu penting untuk di jaga sebab tu darah daging kita.. kalau dari kecik ibubapa beri kita makan yang halal, bersih dan suci.. takkan dah besar panjang macam ni kita taknak jaga… kadang benda ni kita anggap remeh, hal kecik.. tapi impak nya besar dalam kehidupan seharian kita.. peringatan untuk diri saya juga..

6 ulasan:

Princess Feyqa berkata...

kadang2 kedai mamak yg tnjuk frame Allah dan Muhammad tu bukan islam tpi india huhu kena jge2 kan..

Bazilah (^0^) berkata...

abg bazi keje dgn jabatan agama N9 bhgn halal ni, dia kata sbnr nye ade je kedai mamak yg tak halal sbb supposenye syaratnye pekerja kene islam :)

xila riston berkata...

aah kan...kadang2 geli nak pi kedai mamak tp kenapakah rase mcm nak jgk pi....sedap kot...eee yekkk

Cik Siti Hajar berkata...

Princess Feyqa : mmg kena jaga-jaga taw...

Cik Siti Hajar berkata...

Bazilah (^0^): tu laa.. skrg ni ramai india menyamar jadi mamak... saje nak menarik perhatian kite..

Cik Siti Hajar berkata...

xila riston:tu tak tau laa.. sbb tu masih ramai lg pergi makan kedai mamak...