21.12.12

Journey of my life..



Masa kecik dulu, abah dan ibu tak bagi saya dan adik makan gula-gula dna jajan.. memang kami langsung tak merasa lah makan gula-gula tu sume.. sampailah masuk sekolah rendah..pergi sekolah dan balik dari sekolah ibu ambik jadi memang tak peluang langsung nak makan benda-benda tu semua..

Makan kat kantin pun tak beli.. bawak bekal je.. saya ingat lagi, pagi sekolah agama abah belikan nasi lemak.. sekolah agama kejap je.. jadi time rehat memang tak makan.. sekolah petang pulak, sebelum pergi sekolah memang dah makan.. kadang-kadang ibu bagi bawa bekal.. dulu-dulu mana tahu apa..

1 hari belanja sekolah 50sen.. sikit gila kan?? Tapi tak guna pun.. simpan je dalam beg sekolah..sampai satu masa saya pelik.. kenapa beg sekolah saya bunyi-bunyi.. balik rumah tengok.. bunyi tu dari syiling 50 sen yang hari-hari saya duk simpan kat situ… masa darjah 3 baru abah naikkan belanja sekolah RM1..tapi time ni dah pandai dah beli makanan kat kantin.. tapi mesti ada lebih 20 sen sebab kena simpan..

Dari saya tadika sampailah saya sekolah menengah.. abah tak pernah bagi saya ikut mana-mana rombongan.. gila sedih tak?? Saya memang takde masa keriangan dengan kawan-kawan.. saya ingat lagi masa tadika.. ada rombongan pergi zoo..melalak-lalak saya nak ikut..abah tetap tak bagi.. =[ saya sorang je tak pergi..mana nak sedih kan… sampai merajuk dengan abah ibu pun dorang buat tak tahu je.. bila masuk skeolah menengah dengan harapan dapatlah ikut mana-mana rombongan kan?? Jangan haraplah.. 

Sekarang ni kalau adik saya nak pergi rombongan.. saya dengan sekeras-kerasnya will say NO.. kadang-kadang abah bagi diaorang pergi.. kadang-kadang tak.. untung tak untung adik2? Selalu sulung ni macam jadi bahan eksperimen pun ade saya rasa.. nak bergenang pulak air mata taip entri ni…

Tapi saya rasa saya paling pandai berdikari.. sekolah menengah saya jauh dari rumah.. kena travel sendiri naik bas.. mana ada siapa ajar.. saya sendiri yang belajar naik bas kat mana, turun kat mana.. adik-adik saya sampai sekarang tak tahu naik bas.. masa belajar kolej, kena naik Komuter dari N9 sampai klang.. pun takde siapa yang ajar.. pepandai sendiri explore.. adik saya kalau nak balik kolej kat kL t upon kekadang mak saya hantar..

Bila ingat journey from primary until secondary school…bebetul rasa tak best nye zaman kanak-kanak saya..my parent so protective.. bila saya mempersoalkan kenapa adik-adik boleh buat.. dulu orang tak boleh buat.. abah selalu kata, masa dulu lain.. sekarang lain.. nak tak nak I have to accept that fact right?


  but after all, I still proud of myself.. :)

2 ulasan:

miszgarfien berkata...

eh.....sama la kita...zaman2 kanak hanya la dalam rumah...semua x boleh...so sampai sekarang tak pandai nak berkawan dengan orang lain sgt....lbh suka wat hal sendiri...

dhiera zainudin berkata...

dulu duit belanje 1.20rm pun cukup sekarang nanhado~