1.7.16

Resepi Sambal Daging

Last week buat sambal daging makan dengan nasi daging…

Sepatutnya nasi daging tu makan dengan air asam.. saya kan suka menderhaka resepi.. wakakaka… mula nak buat kari daging.. tapi selalu dah makan kari daging.. maka buatlah sambal daging…

Sambal daging ni saya masak banyak.. bertahan sampai hari selasa tau.. lagi lama simpan lagi sedap pulak.. hehehe.. jom tengok resepi sambal daging ni…



Resepi Sambal Daging
Bahan-bahan:
1 ½ kilo daging **rebus : - saya beli daging biasa bukan daging batang pinang. Saya rebus kejap je daging. Sebab nanti bila masak saya rebus lagi.

3 biji bawang merah besar
5 biji bawang merah kecik
1 biji bawang holland
1 labu bawang putih
2 senduk cili blender
1 sudu belacan
Sedikit air asam jawa

Cara-cara :
Blender semua bawang dengan sedikit air rebusan daging. Sikit je air nya. Sebab bawang akan keluarkan air dia sendiri.


Tumis bawang hingga naik bau. Masukkan cili blender. Masak cili hingga garing. Kemudian masukkan daging (toskan air rebuskan) dan belacan. Masak dengan api kecik je. Goreng dalam 10 minit macam tu. Baru masukkan air asam jawa. Kalau nak ada berkuah masukkan air rebusan daging. Saya masukkan dalam 2 senduk. Masak dengan api sederhana sehingga lah dapat kepekatan yang kita nak. Masukkan gula, garam dan serbuka perasa. Siap!

Tiada ulasan: